Forecasting Ability of Confidence Indicators: Evidence for the Czech Republic
Predikční schopnost indikátorů důvěry: Analýza pro Českou republiku
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40457Identifiers
Study Information System: 110839
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Mikolášek, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
28. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
indikátory důvěry, makroekonomické predikce, vektorová autoregrese, logistická regreseKeywords (English)
confidence indicators, macroeconomic forecasting, vector autoregression, logistic regressionTato diplomová práce se zabývá užitečností indikátorů důvěry pro krátkodobé předpovědi ekonomické situace v České republice. Dvěma odlišnými empirickými přístupy zkoumáme predikční schopnosti podnikatelského i spotřebitelského indikátoru důvěry. Nejprve pomocí logistické regrese predikujeme pravděpodobnost ekonomického zpomalení, které si definujeme jako nespojitou událost a následně za použití vektorové autoregrese odhadujeme přesné hodnoty reálného růstu HDP. Výsledky získané z pravděpodobnostních modelů ekonomického zpomalení potvrzují schopnost indikátorů důvěry odhadnout současnou ekonomickou situaci i předjímat ekonomické zpomalení jedno čtvrtletí dopředu. Výsledky modelů predikujících přesné hodnoty HDP jsou víceznačné. Nicméně index spotřebitelské důvěry signifikantně zpřesnil předpovědi základního modelu se standardními makroekonomickými proměnnými, a proto můžeme potvrdit jeho predikční schopnosti. Tento závěr byl nepřímo potvrzen také OECD, když byl indikátor spotřebitelské důvěry od dubna roku 2012 zahrnut do OECD kompozitního indikátoru hospodářského cyklu pro Českou republiku.
This thesis assesses the usefulness of confidence indicators for short term forecasting of the economic activity in the Czech Republic. The predictive power of both the business confidence indicator and the customer confidence indicator is examined using two empirical approaches. First we predict the likelihood of economic downturn defined as a discrete event using logit models, later we estimate GDP growth out of sample forecasts in the framework of vector autoregression models. The results obtained from the downturn probability models confirm the ability of confidence indicators (especially the business confidence indicator) to estimate the current economic situation and to anticipate economic downturn one quarter ahead. Results from the out-of-sample GDP growth value forecasting are ambiguous. Nevertheless the customer confidence indicator significantly improved original forecasts based on a model with standard macroeconomic variables and therefore we conclude in favour of its predictive power. This result was indirectly confirmed by OECD as the Czech customer confidence indicator has been included as a new component in the OECD domestic composite leading indicator since April 2012.