Výuka náboženství na ZŠ a SŠ. Postoj veřejnosti k tomuto problému.
Religious Education at Primary and Secondary School. A Public Attitudes to the Question.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4062Identifiers
Study Information System: 330
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Strašíková, Blanka
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji náboženské výuce a výchově v průběhu dějin, zabývám se osobností učitele náboženství (předpoklady a hlavní požadavky na osobnost učitele náboženství) a v neposlední řadě také postavením náboženství, církevních škol a církví v současném právním řádu České republiky. V praktické části jsem se zaměřila na konkrétní názory tří zkoumaných skupin - rodičů, žáků a pedagogů jedné pražské základní školy. Na jejich postoje k náboženství obecně, postoje ke křesťanství a jiným náboženstvím. Zjišťovala jsem jejich názor na možnost výuky náboženství na školách. Pokusila jsem se zjistit, jaké vidí dnešní rodiče důvody pro a proti výuce náboženství.
My diploma thesis is divided into two parts - the theoretical one and the practical one. In my opinion, people perceive religion as a natural part of the general education, according to the bibliography and my own experience. Not only this. People, mainly young people, are open-minded to faith. It assumes people are able to understand these things which only religion can bring them. It pays heed to this topic in the practical part of my work. There is also an emphasis on the school teaching of religion in history in this work. It concerns the personality of teacher who teaches religion (the qualification of the teacher of religion). Furthermore, it also concerns the status of religion, the church schools and Churches in the contemporary rule of law in the Czech Republic.