Malířství a fotografie okolo roku 1900
Painting and photography around 1900
diplomová práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41308Identifikátory
SIS: 123033
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prahl, Roman
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
18. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
malířství, fotografie, umění okolo roku 1900Klíčová slova (anglicky)
painting, photography, fine art around 1900Diplomní práce se zaměří především na to, jakými způsoby vstupovalo české malířství okolo roku 1900 do interakce s novými obrazy vytvářenými fotoaparátem. Důležitou kapitolou takového studia je role fotografie jako předlohy či skicy pro práci malíře. Dále vyvstávají otázky po vlivu vizuální stránky fotografie na malbu, tedy například uplatnění fotografické iluze v malířství, podněty chronofotografie a momentní fotografie. Zajímavým problémem, který bude pojednán, je také zásadní odlišnost fotografického média a malby z hlediska barvy. Fotografie velkou měrou rozšířila dobovou vizuální zkušenost, když umožnila trvale fixovat řadu obrazů z oblasti vědy i pseudovědy, bude tedy také nastíněno, jakou odezvu vyvolala tato nová oblast vizuality ve výtvarných kruzích. V neposlední řadě bude práce sledovat dobové reakce malířů na nové médium a také na jeho snahu emancipovat se jako legitimní výtvarný obor. To vše v kontextu a za podpory příkladů ze zahraničí. Klíčová slova: malířství, fotografie, umění okolo roku 1900
This master thesis focuses on the influences of the new medium of photography on the czech painting around 1900. An important part of such a topic is the role of the photography as a sketch for a painter. Another important question is, how was the impact of the visual form of photography on painting, for instance the use of photographic illusion in painting or the influences of chronophotography and moment photography. An important issue is an essential difference between photography and painting in colour. Photography widely extended the visual experience around 1900, as it enabled to fix the images from the area of science and pseudoscience. The question also is, how these new images influenced the painting. This theses also describes, how painters commented on the new medium and how they perceived the attempt of photography to become a legitime subject of fine art. Key words: painting, photography, fine art around 1900