Infekční choroby v povědomí žáků SŠ
Pupils knowledges abou infectious diseases
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41501Identifiers
Study Information System: 94421
Collections
- Kvalifikační práce [20105]
Author
Advisor
Referee
Erhart, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
infekční choroby, očkování, dotazníkové šetření, pandemieKeywords (English)
infectious diseases, vaccination, questionnaire, pandemic diseasePovědomí o infekčních chorobách a očkování je v dnešní době velice důležité. Dotazníkové šetření, které je součástí této diplomové práce, je určeno pro žáky čtyřletých gymnázií a vyšších ročníků víceletých gymnázií. Je zaměřeno na znalosti a postoje žáků týkající se infekčních onemocnění a očkování. Znalosti i postoje žáků jsou poměrně dobré a žáci dokáží vyjádřit také svůj vlastní názor. Lepší znalosti pak mají dívky a starší žáci. Práce se dále zaměřuje na zařazení tohoto tématu v rámci vzdělávacího programu a zkoumá také preventivní programy nabízené školám. Zabývá se též hrozbou pandemie a současným stavem poznání a informovaností společnosti o tomto tématu.
A knowledge about infectious diseases and vaccination is very important in this time. The questionnaire, which is part of this thesis, is designated for 1st to 4th grade high school students and the upper grade grammar school pupils. The questionnaire was used to analyse pupils' knowledge and attitudes about infectious diseases and vaccination. Pupils' knowledge and attitudes are quite good and students are able to voice their opinion. Females have better knowledge than males and older students are better too. The thesis is further focusing on how are the infectious diseases included in the National Curriculum and examine the prevention programmes for schools. The other purpose is to follow up the threat of pandemic diseases and present state of knowledge and awareness about this topic.