300 let lesního rohu v Čechách
300 Years of the French Horn in Czech Lands
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42664Identifikátory
SIS: 85052
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Brábek, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
5. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Autorský abstrakt Cílem mé bakalářské práce bylo zmapovat celou historii lesního rohu na území dnešní České republiky. Po krátkém uvedení původu nástroje se ve své práci zabývám dalším vývojem nástroje od konce 17. století, kdy na území Čech byly dovezeny první francouzské rohy zásluhou hraběte Šporka. První kapitola je věnována období baroka, popisuje vše, co se v té době na nástroji změnilo, jaká literatura byla psána pro lesní roh a jaké bylo uplatnění tohoto nástroje. Uvádím také historický kontext dané doby. V druhé části je podobně popsán vývoj nástroje a dění s ním spojené v období klasicismu. Tato kapitola se zabývá tématem transpozice a významnými hornisty té doby pocházejících z Čech, především Stichem Puntem. Konec kapitoly je věnován skladatelům, kteří psali pro lesní roh v období klasicismu. Třetí kapitola popisuje vývoj nástroje v období romantismu, dále pojednává o výuce lesního rohu na Pražské konzervatoři od jejího vzniku po současnost. Poslední část nabízí čtenářům výčet nejlepších českých hornistů 20. a 21. století. V práci jsem se snažila podrobně popsat vývoj nástroje a zařadit ho do kontextu kulturně společenského dění v Evropě. Důraz je kladen na důležitost české hornové školy a českých hornistů od dob uvedení lesní rohu do Čech až po současnost.
Author's precis The goal of my bachelor thesis is to chart the whole history of the French horn in the area of the Czech Republic. After an introduction of the origin of the instrument my thesis begins in the end of the 17th century when the first horns where brought to the Czech country thanks to The Count Špork. My first chapter describes the progress of the instrument in the literature which was written for the French horn and the first use of the French horn. I described the historical context of that epoch. The description in the second chapter is of the development of the instrument and the events connected with it, similarly as in the previous chapter, but it is situated into classicism. This chapter deals with the theme of transposition and with the significant horn players of Czech origin, particularly with Stich Punto. The end of the chapter is about composers who composed for horn in the era of classicism. The third chapter concerns the development of the instrument in the era of romanticism. It deals with the Prague conservatory from its founding up until now. The last part of the thesis offers the readers a list of the best Czech horn players of the 20th and 21st centuries. In my thesis I tried to describe the evolution of the instrument in detail and put it in context with socio-cultural...