dc.contributor.advisor | Pullmann, Michal | |
dc.creator | Novák, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2017-03-27T12:22:06Z | |
dc.date.available | 2017-03-27T12:22:06Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/4566 | |
dc.description.abstract | Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ústav hospodářských a sociálních dějin Diplomová práce Hranice moci a sebe-reprodukce diktatury sovětského typu v Československu přelomu 40. a 50. let na příkladu podzemních uměleckých skupin The limits of power and self-reproduction of the Soviet-type dictatorship in Czechoslovakia at the turn of the 50s taking the example of underground art groups Daniel Novák vedoucí práce: PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. Praha 2006 Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně, s použitím literatury a pramenů, které uvádím v seznamu. V Praze, dne 27. dubna 2006 /;. ("Ji~! {L~:N~ ! U:.; ·.................:.................:.1........ Děkuji PhDr. Michalu Pullmannovi, Ph.D. za trpělivé vedení diplomové práce a za několika leté podnětné provádění světem teorie a metodologie. Děkuji mamince za obětavou podporu v době studia a v celém životě vůbec. Děkuji tátovi, že mi v době nedávné umožnil nacházet cestu k sobě, a to i přesto, že by s tématem i interpretací této práce hluboce nesouhlasil. Děkuji mé sestřičce Veronice za upečené kuře v době, kdy jsem to nejvíce potřeboval. Děkuji Danielce za neskonalou odvahu a trpělivost na její i naší cestě do hlubin študákovy duše, stejně jako na všech cestách ostatních. Děkuji Rozaarce za vše, co jen může znamenat cesta na kole... | en_US |
dc.description.abstract | Období následující po únoru 1948 je většinou v obecném povědomí zafixované jako doba nejtvrdší represe stalinistického režimu, symbolizované především v podobě z velké části inscenovaného budovatelství, neméně inscenovaných okázalých procesů s "velezrádci", táborů nucených prací a ideologického kýče socialistického realismu. Je proto až podivuhodné, že právě v tomto údobí se v "podzemí" objevuje bohatý svět neoficiálních uměleckých skupin i jednotlivců, kteří se odmítají podvolit strachu z represe, stejně jako tlakům zglajchšaltované společenské objednávky utvářené oficiální kulturní ideologií socialistického realismu. Obyvatelé těchto podzemních ostrovů svobodné imaginace - edice Půlnoc soustředěné okolo postavy Zbyňka Fišera (alias Egona Bondyho), surrealistické skupiny kolem Vladimíra Effenbergera a Karla Teigeho, okruhu Bohumila Hrabala a tzv. Libeňských psychiků (Záběhlické surrealistické skupiny) - v nich zůstávali po celé toto období téměř zcela skryti. Přesto tvořili, živě komunikovali, vydávali vlastní tiskoviny. Jak je to jen možné? Neznamenal snad "totalitaristický" systém totální podřízení života společnosti i každého jednotlivce nárokům a zájmům mocenského aparátu vládnoucí státo-strany? Kdo byli tito lidé? Odkud přicházeli a co je spojovalo? Co na druhé straně okolo poloviny 50. let... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Hranice moci a sebe-reprodukce diktatury sovětského typu v Československu přelomu 40. a 50. let na příkladu podzemních uměleckých skupin | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-05-30 | |
dc.description.department | Ústav hospodářských a sociálních dějin | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Economic and Social History | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 26835 | |
dc.title.translated | The limits of power and selfreproduction of the dictatorship in Czechoslovakia at the turn of the 40s and 50s on the example of the underground art groups | en_US |
dc.contributor.referee | Machovec, Martin | |
dc.identifier.aleph | 000674316 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History - Political Science | en_US |
thesis.degree.discipline | Historie - Politologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav hospodářských a sociálních dějin | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Economic and Social History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Historie - Politologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History - Political Science | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Období následující po únoru 1948 je většinou v obecném povědomí zafixované jako doba nejtvrdší represe stalinistického režimu, symbolizované především v podobě z velké části inscenovaného budovatelství, neméně inscenovaných okázalých procesů s "velezrádci", táborů nucených prací a ideologického kýče socialistického realismu. Je proto až podivuhodné, že právě v tomto údobí se v "podzemí" objevuje bohatý svět neoficiálních uměleckých skupin i jednotlivců, kteří se odmítají podvolit strachu z represe, stejně jako tlakům zglajchšaltované společenské objednávky utvářené oficiální kulturní ideologií socialistického realismu. Obyvatelé těchto podzemních ostrovů svobodné imaginace - edice Půlnoc soustředěné okolo postavy Zbyňka Fišera (alias Egona Bondyho), surrealistické skupiny kolem Vladimíra Effenbergera a Karla Teigeho, okruhu Bohumila Hrabala a tzv. Libeňských psychiků (Záběhlické surrealistické skupiny) - v nich zůstávali po celé toto období téměř zcela skryti. Přesto tvořili, živě komunikovali, vydávali vlastní tiskoviny. Jak je to jen možné? Neznamenal snad "totalitaristický" systém totální podřízení života společnosti i každého jednotlivce nárokům a zájmům mocenského aparátu vládnoucí státo-strany? Kdo byli tito lidé? Odkud přicházeli a co je spojovalo? Co na druhé straně okolo poloviny 50. let... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ústav hospodářských a sociálních dějin Diplomová práce Hranice moci a sebe-reprodukce diktatury sovětského typu v Československu přelomu 40. a 50. let na příkladu podzemních uměleckých skupin The limits of power and self-reproduction of the Soviet-type dictatorship in Czechoslovakia at the turn of the 50s taking the example of underground art groups Daniel Novák vedoucí práce: PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. Praha 2006 Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně, s použitím literatury a pramenů, které uvádím v seznamu. V Praze, dne 27. dubna 2006 /;. ("Ji~! {L~:N~ ! U:.; ·.................:.................:.1........ Děkuji PhDr. Michalu Pullmannovi, Ph.D. za trpělivé vedení diplomové práce a za několika leté podnětné provádění světem teorie a metodologie. Děkuji mamince za obětavou podporu v době studia a v celém životě vůbec. Děkuji tátovi, že mi v době nedávné umožnil nacházet cestu k sobě, a to i přesto, že by s tématem i interpretací této práce hluboce nesouhlasil. Děkuji mé sestřičce Veronice za upečené kuře v době, kdy jsem to nejvíce potřeboval. Děkuji Danielce za neskonalou odvahu a trpělivost na její i naší cestě do hlubin študákovy duše, stejně jako na všech cestách ostatních. Děkuji Rozaarce za vše, co jen může znamenat cesta na kole... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějin | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990006743160106986 | |