Anaglyfy a jejich využití ve výuce stereometrie
Anaglyphs and their application in teaching stereometry
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/45855/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45855Identifikátory
SIS: 113602
Kolekce
- Kvalifikační práce [11266]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šarounová, Alena
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Matematika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
19. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
anaglyf, lineární perspektiva, stereometrieKlíčová slova (anglicky)
anaglyph, linear perpective, stereometryPráce se zabývá anaglyfy a jejich tvorbou. Poskytuje přehled o lineární perspektivě, která je základem pro vytváření anaglyfů. Vysvětluje pojmy lineární perspektivy a možné postupy, jak konstruovat průměty v tomto promítání. Popisuje vznik anaglyfů za pomoci dvou středových promítání, speciálně lineárních perspektiv. Podává informaci o nejčastěji používaných typech anaglyfů a o tom, jaké situace tyto anaglyfy modelují. Zabývá se i ruční konstrukcí anaglyfu a možností tvorby anaglyfů v rýsovacích softwarech. V třetí kapitole pak využije anaglyfy při řešení problémů, které se probírají v rámci stereometrie na středních školách. Třetí kapitola vznikla ve dvou verzích - každá obsahuje jiný druh anaglyfů zobrazujících shodné prostorové situace. Přílohou práce jsou 3D brýle (red cyan) a CD, na němž lze najít dvě verze bakalářské práce a dále soubory, v nichž je vymodelován vznik anaglyfu. Práce je určena učitelům a studentům a je možné ji použít ve výuce stereometrie na střední škole.
My bachelor thesis Anaglyphs and their application in teaching stereometry deals with anaglyphs and their creation. It gives information about linear perspective, which is necessary for the creation of anaglyphs. The terms of linear perspective are explained as well as the methods we can use in constructions of this projection. The thesis is mainly devoted to anaglyphs and their creation by the tools of descriptive geometry - central projection and especially linear perspective. Types of anaglyphs, drawing of anaglyphs and the possibility of constructing anaglyphs by software are mentioned. The third chapter deals with stereometry and it uses anaglyphs to support the spatial imagination. There are two versions of the third chapter - each one uses different types of anaglyphs to show the same problems of stereometry. 3D red cyan glasses are enclosed to the thesis as well as a CD containing both versions of the thesis and two files showing the creation of anaglyphs. The thesis is meant to be used by teachers and students in teaching and studying stereometry.