Prevence užívání návykových látek na základní škole
Prevention of using drugs at basic school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4621Identifikátory
SIS: 26753
Kolekce
- Kvalifikační práce [23748]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Drlíková, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
15. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V současné době, kdy experimentování s návykovými látkami svým způsobem patří k normálnímu průběhu dospívání, se prevence řadí mezi jeden z důležitých pilířů oblasti věnující se drogové problematice. Výzkumy prokazují, že čím dříve člověk získá zkušenost s návykovou látkou, tím větší bývají následné obtíže. Důsledky spojené se závislostí je obtížné, ale také i nákladné, napravovat. Zahraniční publikace dokonce uvádějí a vyčíslují přednosti prevence před následnou péčí. Tvrdí, že pokud budeme předcházet problémům spojených drogami, společnosti ušetříme. Jeden dolar věnovaný na prevenci je srovnáván s deseti dolary investovanými do řešení pozdějších důsledků spojených s užíváním drog. Mnoho času tráví děti a dospívající ve školských zařízeních, tím se zde otevírají možnosti k jeho využití také k preventivní práci. V školním prostředí vystupují různé skupiny intermediátorů. Jednu z nejvýznamnějších rolí zastávají pedagogové, kteří vstupují s dětmi a dospívajícími do kontaktu. Neměli by tedy jen vyučovat předmětům, ale také vychovávat. Prevence užívání návykových látek spočívá v trojstranném modelu zaměřenému na poznatky, postoje a chování. Tyto všechny kvality dokáže zahrnout přístup zaměřený na sociálně osobnostní výchovu (či sociálněpsychologický výcvik, trénink dovedností potřebných pro život). Působení...
This thesis is focused on prevention activities for children and adolescents in a school background. lt is divided into two parts, theoretical and empirical one. The theoretical section describes actual situation of using drugs (legal and illegal ones) among young people, developmental aspects in motivation and possibilities of preventive activities. There is a chapter, which is concerned of efficient program of prevention. lt includes norms for design ing and providing efficient programs. The theoretical part discusses general prevention basement even prevention in specific school environment. Descriptions of target groups of prevention are included in this section. Special attention is paid to life skills training. Actual state of applied prevention of using drugs among pupils at concrete basic school is discussed in the empirical part. lt is based on qualitative investigation of written materials and focused groups of teachers. Example of own experiences of running programme in the project "Cesta poznání" follows.