Námět projektové výuky zaměřené na fenologická pozorování a její využití v přírodovědném semináři základních škol
The Theme of Projective Instruction with a view to Phenological Studies and their Use in Natural-Science Classes in Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4662Identifikátory
SIS: 21907
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Řezníček, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
19. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce se zabývá projektovou výukou na základních školách. Za svůj hlavní cíl si klade vytvoření námětu projektu fenologického pozorování, který by se dal úspěšně realizovat ve výuce přírodovědného semináře základních škol. Součástí práce je podrobná teoretická část, jež charakterizuje metodu projektové výuky jako specifickou moderní vzdělávací strategii v současném školství. Zevrubně jsou popsány jednotlivé fáze projektu od jeho přípravy, přes realizaci až po vyhodnocení. V práci není vynechána ani kapitola věnovaná fenologii, ekologickému odvětví, na níž je tento projekt orientován. Praktickou část zahajuje orientační dotazníkové šetření, které u vybraných pedagogů základních škol zjišťuje využívání projektové výuky a zařazení fenologie v jimi vedených přírodovědných seminářích. Samotné ověření navrženého projektu "Roční proměny přírody" v praxi je podstatou praktické části diplomové práce. Jedná se o dlouhodobý projekt sledující proměny přírody v období jednoho roku na úseku vyměřeném čtvercovou sítí. Podrobně je charakterizováno místo fenologického pozorování, popsáno využití čtvercové sítě a navrženy pracovní listy pro jednotlivá roční období. V diskusi je poté analyzován samotný průběh relizovaného projektu, jeho hlavní přínosy pro žáky a splnění výukových cílu. Na druhou stranu jsou však...
Diese Diplomarbeit heisst "Der Vorschlag der Projektunterricht mit Konzentration auf fenologische Beobachtungen im botanischen Teil des naturwissenschaftlichen Seminars auf der Grundschule". Der Autor schlägt nicht das ganze Projekt vor (der theoretische Teil), sondern er realisiert es auch in Praxis (der praktische Teil). Der detailierte theoretische Teil kennzeichnet die Methode des Projektunterricht als die spezifische moderne Bildungsstrategie im gegenwärtigen Schulwesen. Am Anfang des praktischen Teiles wird eine kleine Forschung angeführt, welche untersucht die Frekvention der fenologischen Beobachtungen im Seminarinhalt mit naturwissenschaftlichen Spezialisierung auf auserlesenen Pragischen und Mittelböhmischen Schulen. Das Projekt besteht aus einigen Teilen, welche füllen die Schüller aus während einem Kalenderjahr in dem naturwissenschaftlichen Seminar. Die Schüller stellen selbst ein Kvadratnetz her, mit dem sie ein Territorium 2 mal 2 Meter abgrenzen. Einmal in jeder Jahreszeit beobachten sie dann in diesem Gebiet die durch Klima und Wetter verursachte Naturänderungen. Ihre Arbeit wird nach den Arbeitsblättern geführt, die der Lehrer vorbereitet hat. Ausser Naturbeobachtung müssen die Schüller aber auch andere Fähigkeiten und Geschicklichkeiten beweisen (manuelle, organisatorische, soziale...)....