Scénické návrhy doby vrcholného baroka ve veřejných sbírkách České republiky
Scenic Designs of High Baroque in the National Collections of the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46672Identifikátory
SIS: 76487
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Oulíková, Petra
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
30. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
scénické návrhy, veřejné sbírky České republiky, barokní divadlo, barokní slavnosti, barokní scénografie, scena per angoloKlíčová slova (anglicky)
scenic designs, national collections of the Czech Republic, baroque theatres, baroque cellebrations, baroque scenography, scena per angoloScénické návrhy doby vrcholného baroka ve veřejných sbírkách České republiky Diplomová práce se zabývá barokními scénickými návrhy nacházejícími se ve veřejných sbírkách na území České republiky. Jedná se o nevelký konvolut kreseb Josefa Hagera (1726- 1781) a Josefa Redlmayera (1727-1788), kteří tvořili pro pražské Divadlo v Kotcích. Jejich jevištní tvorba byla inspirována významnou italskou barokní rodinou scénografů Galli- Bibiena. Práce se snaží obsáhnout inspirační vlivy, které na umělce působily a komplexně zařadit jejich tvorbu do evropského kontextu vrcholného baroka. Také se dotýká historie barokních divadel u nás i v Evropě a nastiňuje jejich propojení s okázalými slavnostmi tehdejší doby. Zároveň informuje o vývoji italské scénografie a scénických návrhů s vysvětlením ikonografických jevištních dekorací. Práce je rozdělena do pěti základních kapitol, které nastiňují místní a časové souvislosti. První část je věnována obecnému úvodu do barokního divadla a barokní teatrálnosti. Osvětluje počátky, žánry a technické složky barokního divadla a tyto úvodní informace jsou v průběhu práce nadále rozvíjeny. Druhá kapitola připomíná barokní slavnosti a jejich úzké vazby s divadlem. Třetí celek se věnuje scénografii a scénickým návrhům. Obor scénografie zcela nezapadá do klasických uměnohistorických...
Scenic Designs of High Baroque in the National Collections of the Czech Republic The thesis deals with the Baroque scenic designs which are situated in public collections of the Czech Republic. These are mainly the works by Josef Hager and Josef Redlmayer, whose production was inspired by the Italian baroque scene designer Giuseppe Galli Bibiena. The aim of the thesis is to describe inspirational sources which influenced the artists and to comprehensively classify their production within the European context of the Baroque period. The diploma work also explains the history of Baroque theatres in Bohemia as well as in the whole Europe. It shows their connection with the pompous cellebrations so popular in Baroque period. The thesis also informs about the progress of Italian scenography and scenic designs with the explaination of stage decorations. The thesis is divided into five general chapters which show the local and time consequences. The first part brings the general introduction into the baroque theatre and baroque theatrality. It explains the beginning, genres and technical issues of the baroque theatre. This information is extended further during the thesis. The second chapter deals with the baroque celebrations and their tight connections with the theatre. The third part deals with...