Modulární a databázový film
Modular and Database Cinema
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46878Identifikátory
SIS: 109986
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Řehořová, Irena
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
9. 2. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
modulární film, databázový film, databáze, nová média, uživatel nových médií, web, interaktivitaKlíčová slova (anglicky)
modular cinema, database cinema, database, new media, new media user, web, interactivityV práci představuji modulární a databázový film jakožto filmy s nelineárním dějem a komplikovanou strukturou. Uvádím příklady těchto filmů, detailně je rozebírám, zmiňuji různé postoje k filmům s nelineárním narativem, tyto filmy porovnávám, připomínám základní principy klasického filmu, abych ukázala, kde dochází k proměně. Modulární film vyžaduje diváka, který s filmem aktivně pracuje, podílí se na tom, aby měl film smysl. Podobá se tak uživateli nových médií, jehož lze charakterizovat nejen jako příjemce mediálních obsahů, ale i jako tvůrce, spoluautora a průzkumníka. Nová média proto v práci rozebírám především z hlediska jejich uživatelů, ukazuji jak se jejich vztah proměňuje, ale také rozebírám v čem jsou tato média nová. Databázový film zase reflektuje databázi, formu s níž se v dnešní době setkáváme čím dál častěji, a která se stává nezbytnou součástí nových médií. Při analyzování charakteristik nových médií a filmů s komplikovanou strukturou tak poukazuji na možný vztah mezi novými médii a modulárním a databázovým filmem z hlediska jejich uživatelů.
In this thesis, I present modular and database cinema characterized by nonlinear story and complex structure. I give examples of modular and database cinema, provide different approaches regarding movies with nonlinear narrative and mention basic principles of classical cinema to show the difference. I am taking a closer look at these films and doing a comparison. Modular cinema needs an audience which actively participates in giving a meaning to the particular film. This active audience can be equated to the new media user which can be characterized not only as a recipient of new media products but also as a creator, co-author and explorer. That is why I am focusing on new media from the point of their users, showing the changes in this media-user relation and summarizing what is new about new media. Database cinema reflects a database form which became a necessary part of new media as well as of our daily lives. When analyzing characteristics of new media and complex structure cinema I suggest a potential relation between new media and modular and database cinema from the point of their users.