Problematika dětí s mentální retardací v předškolním věku se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností
Mentally-Retarded Children of a Pre-School Age and the Development of Movement Skills
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4838Identifikátory
SIS: 21337
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černá, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se týká problematiky dětí s mentální retardací v předškolním věku se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností. Zabývá se vztahem mezi předškolním dítětem s mentální retardací a možnostmi rozvíjení jeho motorických dovedností v kontextu organizované předškolní výchovy. Teoretická část diplomové práce poukazuje na specifičnost vývoje jedince danou mentální retardací, charakterizuje zejména pohybový vývoj dítěte s mentální retardací, jeho zvláštnosti a možnosti sledování. Přibližuje historii a současný stav organizované předškolní péče o děti s mentální retardací a v jejich rámci si všímá postavení tělesné výchovy ve výchovně vzdělávacím procesu mateřské školy. Praktická část dokladuje na kazuistikách dětí s mentální retardací jedinečnost i typičnost vývoje těchto dětí. Navrženým souborem možných pohybových aktivit a her pro děti s mentální retardací navštěvující mateřskou školu chce vyzdvihnout důležitost a neopomenutelnost záměrného rozvíjení motorických dovedností, a tím i celé osobnosti dítěte s mentální retardací.
The diploma work covers the issues of children with mental retardation in pre-school age aimed to the development of the movement abilities. It focuses on the relationships between the pre-school child with mental retardation and possibilities of developing its motor skills in context of an organized pre-school education. Theoretical part of the Diploma work indicates the development specifics of the indi- vidual due to mental retardation, describes mainly the movement development of the child with mental retardation, its specifics and possibilities of observation. It addresses the history and current stage of an organized pre-school care of children with mental re- tardation and within the issue, it points out the position of physical training / education within the educational process of the Kindergarten. Practical part proves on cases of children with mental retardation the uniqueness and typicality of development of such children. By the proposed possible motion activities and games for children with mental retardation attending Kindergarten, its aim is to em- phasize on the importance and ineligibility of intentional development of motor skills, and by that also of the whole personality of the child with mental retardation. KEY WORDS mental retardation, definition of mental retardation, pre-school...