Zobrazit minimální záznam

Mentally-Retarded Children of a Pre-School Age and the Development of Movement Skills
dc.contributor.advisorStrnadová, Iva
dc.creatorMorávková, Šárka
dc.date.accessioned2017-03-27T13:19:41Z
dc.date.available2017-03-27T13:19:41Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/4838
dc.description.abstractThe diploma work covers the issues of children with mental retardation in pre-school age aimed to the development of the movement abilities. It focuses on the relationships between the pre-school child with mental retardation and possibilities of developing its motor skills in context of an organized pre-school education. Theoretical part of the Diploma work indicates the development specifics of the indi- vidual due to mental retardation, describes mainly the movement development of the child with mental retardation, its specifics and possibilities of observation. It addresses the history and current stage of an organized pre-school care of children with mental re- tardation and within the issue, it points out the position of physical training / education within the educational process of the Kindergarten. Practical part proves on cases of children with mental retardation the uniqueness and typicality of development of such children. By the proposed possible motion activities and games for children with mental retardation attending Kindergarten, its aim is to em- phasize on the importance and ineligibility of intentional development of motor skills, and by that also of the whole personality of the child with mental retardation. KEY WORDS mental retardation, definition of mental retardation, pre-school...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se týká problematiky dětí s mentální retardací v předškolním věku se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností. Zabývá se vztahem mezi předškolním dítětem s mentální retardací a možnostmi rozvíjení jeho motorických dovedností v kontextu organizované předškolní výchovy. Teoretická část diplomové práce poukazuje na specifičnost vývoje jedince danou mentální retardací, charakterizuje zejména pohybový vývoj dítěte s mentální retardací, jeho zvláštnosti a možnosti sledování. Přibližuje historii a současný stav organizované předškolní péče o děti s mentální retardací a v jejich rámci si všímá postavení tělesné výchovy ve výchovně vzdělávacím procesu mateřské školy. Praktická část dokladuje na kazuistikách dětí s mentální retardací jedinečnost i typičnost vývoje těchto dětí. Navrženým souborem možných pohybových aktivit a her pro děti s mentální retardací navštěvující mateřskou školu chce vyzdvihnout důležitost a neopomenutelnost záměrného rozvíjení motorických dovedností, a tím i celé osobnosti dítěte s mentální retardací.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleProblematika dětí s mentální retardací v předškolním věku se zaměřením na rozvoj pohybových dovednostícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-18
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId21337
dc.title.translatedMentally-Retarded Children of a Pre-School Age and the Development of Movement Skillsen_US
dc.contributor.refereeČerná, Marie
dc.identifier.aleph000444670
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se týká problematiky dětí s mentální retardací v předškolním věku se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností. Zabývá se vztahem mezi předškolním dítětem s mentální retardací a možnostmi rozvíjení jeho motorických dovedností v kontextu organizované předškolní výchovy. Teoretická část diplomové práce poukazuje na specifičnost vývoje jedince danou mentální retardací, charakterizuje zejména pohybový vývoj dítěte s mentální retardací, jeho zvláštnosti a možnosti sledování. Přibližuje historii a současný stav organizované předškolní péče o děti s mentální retardací a v jejich rámci si všímá postavení tělesné výchovy ve výchovně vzdělávacím procesu mateřské školy. Praktická část dokladuje na kazuistikách dětí s mentální retardací jedinečnost i typičnost vývoje těchto dětí. Navrženým souborem možných pohybových aktivit a her pro děti s mentální retardací navštěvující mateřskou školu chce vyzdvihnout důležitost a neopomenutelnost záměrného rozvíjení motorických dovedností, a tím i celé osobnosti dítěte s mentální retardací.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma work covers the issues of children with mental retardation in pre-school age aimed to the development of the movement abilities. It focuses on the relationships between the pre-school child with mental retardation and possibilities of developing its motor skills in context of an organized pre-school education. Theoretical part of the Diploma work indicates the development specifics of the indi- vidual due to mental retardation, describes mainly the movement development of the child with mental retardation, its specifics and possibilities of observation. It addresses the history and current stage of an organized pre-school care of children with mental re- tardation and within the issue, it points out the position of physical training / education within the educational process of the Kindergarten. Practical part proves on cases of children with mental retardation the uniqueness and typicality of development of such children. By the proposed possible motion activities and games for children with mental retardation attending Kindergarten, its aim is to em- phasize on the importance and ineligibility of intentional development of motor skills, and by that also of the whole personality of the child with mental retardation. KEY WORDS mental retardation, definition of mental retardation, pre-school...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990004446700106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV