Vyjádření prostorovosti v plošné tvorbě dětí v období před zahájením jejich povinné školní docházky
The Representation of Space in Art by Children in the Period before Beginning their Compulsory School Attendance
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4840Identifiers
Study Information System: 21613
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Hušková, Julie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Anotace: Žákova, A.: Vyjádření prostorovosti v plošné tvorbě dětí v období před zahájením jejich povinné školní docházky. /Diplomová práce/ Praha 2006 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 153 s. + přílohy (textové: č. 1. - 5., prezentace na CD: č. 6. - 69 výtvarných prací dětí mateřských škol). Obsah: Téma diplomové práce je zpracováno formou kvalitativního pedagogického výzkumu, je rozděleno na dvě části - teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou shromážděny a uspořádány poznatky z vývojové psychologie a ontogeneze dětského výtvarného projevu zaměřené na prezentaci prostorových vztahů a problematiku vnímání prostoru. Cílem prače bylo vypracování a ověření metodiky šetření pro reprezentativní vzorek dětské populace. Na základě výsledků analýzy dětských prací pak přinést aktuální informace o úrovni zobrazování třetího rozměru ve výtvarných projevech předškolních dětí, které by se mohly stát východiskem pro pedagogickou diagnostiku. Část empirického šetření je věnována zkoumání úrovně profesních kompetencí učitelek mateřských škol. Výzkum prokázal, že úroveň kompetencí a motivovanosti učitelky může ovlivnit výslednou formu i obsah výtvarného vyjádření dítěte. Klíčová slova: Vnímání prostoru, prostorová představivost, zobrazování prostorových vztahů, transformace,...
Anotation: Žáková, A.: Expression of the spatiality in areal art creation of children in a period before their compulsory education. /A diploma work/ Prague 2006 - Charles University, Pedagogical Fakulty, the Art Department, 153 p. + riders (text ones: no.: 1 . - 5 . , CD presentation: no.: 6. - 69 of kindergarten children's art work). Subject: A diploma work theme is elaborated in a form of the qualitative pedagogical research and it is divided into two parts - theoretical and empirical one. Developmental psychology knowledge and children's art expression ontogenesis, with a view to a spatial relationship presentation as well as the problems of space perception, are compiled and arranged in the theoretical part. The main aim of this work was to elaborate and verify the examination methology for a representative sample of child population. On the basis of children's work analysis results then to bring the actual information about the standard of the third dimension in art expression of preschool children that could become a way out for pedagogical diagnostics. The part of an empirical study is focused on the examination of teachers' professional competency standards in kindergarten schools. The research proved that the competency standards as well as the teachers' motivation can influence the form and the...