Zobrazit minimální záznam

Anthiphonary of Sedlec and Czech painting of the 13th century
dc.contributor.advisorKubík, Viktor
dc.creatorŠubrtová, Jana
dc.date.accessioned2017-05-08T11:04:55Z
dc.date.available2017-05-08T11:04:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/48870
dc.description.abstractMalířská výzdoba rukopisu Antifonáře sedleckého (Praha, NK ČR, XIII A 6) je významným dokladem vývoje malířství ve střední Evropě ve zlomovém období vývoje od pozdně románské ke gotické kultuře. Záměrem této práce je předložit důkladný uměleckohistorický rozbor rukopisu Antifonáře sedleckého, uloženého v Národní knihovně České republiky v Praze pod signaturou XIII A 6. Základní metodou této práce je důsledný rozbor výzdoby rukopisu z hlediska celkového systému rozvrhu výzdoby i z hlediska typologie jednotlivých motivů ornamentiky. Z dalších metod jsou využívány zejména formální analýza, komparace na typologickém základě a ikonografická analýza. Podrobněji jsou probírány spojitosti s rukopisem Mater verborum (Praha, KNM, X A 11), s Wolfenbüttelským náčrtníkem a jinými časově příbuznými díly. Na základě těchto srovnání, lze dojít k závěru, že malíř Antifonáře sedleckého byl s největší pravděpodobností ovlivněn byzantským, benátským a německým malířstvím. Antifonář sedlecký představuje významné, dalo by se říci, že i klíčové dílo ve středoevropském kontextu vývoje malířství 13. století. Klíčová slova knižní malba, miniatura, iniciála, Tři Marie u hrobu, ornamentika, 13. stoletícs_CZ
dc.description.abstractPainting decorations of the Sedlec Antiphonary manuscript (Prague, NK ČR, XIII A 6) serve as significant evidence for art painting development in Central Europe during the cultural changes, when Late Romanesque style evolved into Gothic. The aim of the thesis is to submit profound art-historical analysis of the Sedlec Antiphonary manuscript, which is stored in National Library of the Czech Republic in Prague, call number XIII A 6. The main method of this work is the careful study of painting decorations in the manuscript, in terms of both analysing their layout in general and typology of the single ornament motifs. Among other methods are formal analysis, comparison based on typology and iconography analysis. Similarities of the manuscript and works of the same time of origin, such as Mater verborum manuscript (Prague, KNM, X A 11) or Wolfenbüttel sketch-book , are also taken into consideration. Due to this comparison could be proved that the author of the Sedlec Antiphonary was probably influenced by Byzantine, Venetian and German painting styles. The Sedlec Antiphonary represents an important and practically key work in the context of painting development in the 13th century. Keywords book painting, miniature, initial letter, Women at the Sepulcher, 13th centuryen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectkniţní malbacs_CZ
dc.subjectminiaturacs_CZ
dc.subjectiniciálacs_CZ
dc.subjectTři Marie u hrobucs_CZ
dc.subjectornamentikacs_CZ
dc.subject13. stoletícs_CZ
dc.subjectbook paintingen_US
dc.subjectminiatureen_US
dc.subjectinitial letteren_US
dc.subjectWomen at the Sepulcheren_US
dc.subject13th centuryen_US
dc.titleAntifonář sedlecký a česká malba 13. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-06
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId75446
dc.title.translatedAnthiphonary of Sedlec and Czech painting of the 13th centuryen_US
dc.contributor.refereeOttová, Michaela
dc.identifier.aleph001475924
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMalířská výzdoba rukopisu Antifonáře sedleckého (Praha, NK ČR, XIII A 6) je významným dokladem vývoje malířství ve střední Evropě ve zlomovém období vývoje od pozdně románské ke gotické kultuře. Záměrem této práce je předložit důkladný uměleckohistorický rozbor rukopisu Antifonáře sedleckého, uloženého v Národní knihovně České republiky v Praze pod signaturou XIII A 6. Základní metodou této práce je důsledný rozbor výzdoby rukopisu z hlediska celkového systému rozvrhu výzdoby i z hlediska typologie jednotlivých motivů ornamentiky. Z dalších metod jsou využívány zejména formální analýza, komparace na typologickém základě a ikonografická analýza. Podrobněji jsou probírány spojitosti s rukopisem Mater verborum (Praha, KNM, X A 11), s Wolfenbüttelským náčrtníkem a jinými časově příbuznými díly. Na základě těchto srovnání, lze dojít k závěru, že malíř Antifonáře sedleckého byl s největší pravděpodobností ovlivněn byzantským, benátským a německým malířstvím. Antifonář sedlecký představuje významné, dalo by se říci, že i klíčové dílo ve středoevropském kontextu vývoje malířství 13. století. Klíčová slova knižní malba, miniatura, iniciála, Tři Marie u hrobu, ornamentika, 13. stoletícs_CZ
uk.abstract.enPainting decorations of the Sedlec Antiphonary manuscript (Prague, NK ČR, XIII A 6) serve as significant evidence for art painting development in Central Europe during the cultural changes, when Late Romanesque style evolved into Gothic. The aim of the thesis is to submit profound art-historical analysis of the Sedlec Antiphonary manuscript, which is stored in National Library of the Czech Republic in Prague, call number XIII A 6. The main method of this work is the careful study of painting decorations in the manuscript, in terms of both analysing their layout in general and typology of the single ornament motifs. Among other methods are formal analysis, comparison based on typology and iconography analysis. Similarities of the manuscript and works of the same time of origin, such as Mater verborum manuscript (Prague, KNM, X A 11) or Wolfenbüttel sketch-book , are also taken into consideration. Due to this comparison could be proved that the author of the Sedlec Antiphonary was probably influenced by Byzantine, Venetian and German painting styles. The Sedlec Antiphonary represents an important and practically key work in the context of painting development in the 13th century. Keywords book painting, miniature, initial letter, Women at the Sepulcher, 13th centuryen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990014759240106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV