Virtuální smrt v počítačových hrách
Virtual death in video games
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52704Identifikátory
SIS: 125985
Kolekce
- Kvalifikační práce [18324]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vochocová, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
virtuální smrt, počítačové hry, avatar, vztah avatar-hráč, Planescape: Torment, interpretaceKlíčová slova (anglicky)
virtual death, video games, avatar, relationship avatar-player, Planescape: Torment, close readingTato diplomová práce se zabývá problematikou virtuální smrti v počítačových hrách. Práce se tedy v teoretické části nutně nejprve musí věnovat definici avataru (hráčova zastoupení v herním světě) a jaký vztah si k němu hráč může vytvářet. Též jsou pojmenovány hlavní vlastnosti avataru. Teoretickým jádrem práce je pokus o uchopení virtuální smrti, jež se ve hrách objevuje v nejrůznějších podobách, a proto zde lze jen obtížně kategorizovat. Virtuální smrt je srovnávána se smrtí skutečnou, je odhalována jako zástupné vyjádření hráčova selhání. Nedílnou součástí pojetí virtuální smrti je pak i znovuoživení avataru nebo způsoby, jak se virtuální smrti vyhnout. Ve výzkumné části práce následuje interpretace počítačové hry Planescape: Torment, která se zabývá životem, smrtí a nesmrtelností. Na příběhu nesmrtelného hlavního hrdiny, do jehož osudu se hráč vžívá, je podrobněji popsán vztah hráče a avataru v praxi. Hra převrací zažitý koncept velkých vyprávění, místo zachování života hrdiny hráč usiluje o dosažení jeho konečné smrti, přičemž podstupuje se svým avatarem putování za hledáním vzpomínek na jeho minulé životy. Značná intertextualita hry dovoluje interpretovat mnoho lokací a postav herního světa ve světle zvyklostí světa reálného, a to s důrazem na koncepty života a smrti ve hře představené....
The topic of this thesis is virtual death in video games. In theoretical part, the concept of avatar (player's agent in the game world) is defined, concerning the relationship between player and avatar as well as the main characteristics of the avatar. The aim of the theoretical core of this thesis is to introduce virtual death; because of various expressions of death in many games, it is difficult to describe virtual death generally. Virtual death, which is compared also to the real death, is revealed as a communication of player's failure. What can not be separated from virtual death is the instant resurrection of the avatar, and also the means how to avoid virtual death. The practical part of the thesis offers a close reading of the computer role-playing game Planescape: Torment, focusing on the theme of death. Unlike most mainstream games, Torment presents the player with sophisticated perspectives on the matters of life, death, immortality and responsibility. Even the high-order goal of the main character (which becomes the goal of the player as well) is to gain knowledge about himself and then willingly die. This stands in a sharp contrast to usual narratives, forcing the player to suppress the life-saving reflex and let his avatar die in the end. The comparative method is used to identify...