Hodnocení výsledků v globálním rozvojovém vzdělávání
Evaluation of results in global and development education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56224Identifikátory
SIS: 118221
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Málková, Eva
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Křesťanská humanitární a pastorační práce - diakonika
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
17. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
hodnocení výsledků, evaluace, evaluační metody, globální vzdělávání, rozvojové vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
result evaluation, evaluation, evaluation methods, global education, development educationDiplomová práce se zabývá hodnocením výsledků v globálním rozvojovém vzdělávání. Vymezuje východiska a obsah globálního rozvojového vzdělávání a jeho očekávané výsledky. Popisuje a porovnává kvantitativní a kvalitativní metody zjišťování výsledků vzhledem k jejich schopnosti měřit skutečný přínos činnosti. Upozorňuje na potřebu prokázat validitu a reliabilitu měření výsledků. Vysvětluje roli hodnot, měřítek a ukazatelů v hodnocení. Dále se práce zabývá měřením přínosu konkrétně v oblasti globálního rozvojového vzdělávání. Poskytuje přehled uskutečněných měření výsledků v globálním rozvojovém vzdělávání podle míry jejich validity. Nabízí také přehled měřítek kvality používaných v globálním rozvojovém vzdělávání. Výzkumná část práce představuje výsledky šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak vybrané české organizace zabývající se globálním rozvojovým vzděláváním hodnotí výsledky své činnosti. Snaží se určit, co hodnocení výsledků usnadňuje a co mu naopak brání. Vychází při tom z kvalitativní analýzy rozhovorů a písemných materiálů, které organizace poskytly.
Diploma thesis deals with the evaluation of results in global development education. It describes bases and content of global development education and its expected results. It compares quantitative and qualitative methods of measuring results considering their ability to measure real contribution of the evaluated activity. It highlights the need to demonstrate the validity and reliability of a measurement. It explains the role of values, criteria and indicators in the evaluation. Furthermore, the thesis deals with the measurement of contribution specifically in the area of global development education. It provides an overview of measurements made in global development education according to their validity. It also offers a list of quality criteria used in global development education. The research part of the thesis presents the results of an investigation which aimed to determine how selected Czech organizations dealing with global development education evaluate the results of their activities. It tries to determine what facilitates the evaluation of results and what represents a barrier to it. It results from a qualitative analysis of interviews and written materials provided by the organizations.