Výuka českého jazyka dětí a žáků se zrakovým postižením
The education of children and pupils with visual infliction
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58718Identifiers
Study Information System: 106734
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výuka českého jazyka, žáci se zrakovým postižením, historie péče o ZP, kompenzační pomůcky pro ZP, učebnice pro ZPKeywords (English)
Teaching Czech language, Pupils with visual impairment, History of care for the visually impaired, Compensatory aids for the visually impaired, Textbook for the visually impairedNÁZEV: Výuka českého jazyka u dětí a žáků se zrakovým postižením AUTOR: Magdalena Čechová KATEDRA: Katedra českého jazyka VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Simona Pišlová, Dr. ABSTRAKT: Bakalářská práce je zaměřena na výuku českého jazyka u dětí a žáků se zrakovým postižením (dále jen ZP). Cílem je přiblížit čtenářům specifika vzdělávání dětí s narušenou vizuální percepcí a představit metody usnadňující jejich výuku. V první části práce je nastíněna historie péče o ZP, jejich písmo, klasifikace a druhy zrakových vad. Druhá část práce je zaměřena více prakticky: popisuje možnosti vzdělávání zrakově postiženým žáků v dnešní době, přibližuje specifika výuky ZP, uvádí konkrétní příklady učebnic a učebních pomůcek. KLÍČOVÁ SLOVA: Výuka českého jazyka Žáci se zrakovým postižením Historie péče o ZP Kompenzační pomůcky pro ZP Učebnice pro ZP
TITLE: Teaching Czech of children and pupils with visual impairment AUTHOR: Magdalena Čechová DEPARTMENT: Department of Czech language SUPERVISOR: PaedDr. Simona Pišlová, Dr. ABSTRACT: Bachelor thesis is focused on teaching the Czech language of children and pupils with visual impairments. The aim is to clarify the specifics of the education of children with impaired visual perception and introduce methods to facilitate their learning. In the first part of the development of care for the visually impaired, described their progression in the education literature and presented to interested persons may bring the issue closer. The second part focuses more practically, describes learning opportunities for visually impaired pupils today, gives particular examples of textbooks and teaching aids and a questionnaire determines the possibility of using the proposed new equipment. In this work the method was used interview, observation, questionnaires, excerpts. KEY WORDS: Teaching Czech language Pupils with visual impairment History of care for the visually impaired Compensatory aids for the visually impaired Textbook for the visually impaired