Zobrazit minimální záznam

Helga Weissova-Hoskova's paintings in 1950s and 1960s
dc.contributor.advisorPech, Milan
dc.creatorMichalíková, Helena
dc.date.accessioned2017-05-18T10:42:00Z
dc.date.available2017-05-18T10:42:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59621
dc.description.abstractThe thesis explores work of a painter Helga Hoskova Weissova with the emphasis on the period between 1950s and 1960s. In the introduction the author clarifies the discourse of the thesis including premises and propositions as well as a brief overview of issues related to the supporting materials and method of evaluation. Furthermore, themes and influences present in Helga Hoskova Weissova's main body of work are discussed. The author considers the experience of Holocaust to be the most significant turning point in her life which also had a transformative affect on her art work. The following chapters present in chronological order the distinct creative periods of Helga Hoskova Weissova's artwork starting with the 1950s up to the end of 1960s. The artist work culminates in the Calvary series in which the motives derived from the experience of Holocaust are noticeable along with the artistic influence of Emile Filla. As a synthesis of deep personal experience combined with Fila's influence, the Cavalry series represent an authentic and original work of art.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá dílem malířky Helgy Hoškové Weissové v 50. a 60 letech 20. století. V úvodu autorka objasňuje předmět svého zájmu a případně problémy. Dále představuje předpoklady a východiska, z kterých pozdější tvorba Helgy Hoškové Weissové čerpala. Za zásadní zlomový okamžik v životě malířky povazuje autorka zkušenost holokaustu. Následující kapitoly chronologicky představují jednotlivá tvůrčí období malířky, v rozmezí od 50. - do konce šedesátých let. Autorka představuje cyklus kalvárie, na kterém je patrné, že v něm malířka zhodnotila jak zkušenost holokaustu, tak poučení ze studia v atelieru Emila Filly. Jako syntéza hluboké osobni zkušenosti a zároveň zhodnoceni uměleckého odkazu Emila Filly, je Kalvárie autentickým originálním dílem, ve kterém vyvrcholila její tvorba těch dvaceti let.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleMalířské dílo Helgy Weissové-Hoškové v 50. a 60. letech 20. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-03
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId90695
dc.title.translatedHelga Weissova-Hoskova's paintings in 1950s and 1960sen_US
dc.contributor.refereeCzumalo, Vladimír
dc.identifier.aleph001646277
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá dílem malířky Helgy Hoškové Weissové v 50. a 60 letech 20. století. V úvodu autorka objasňuje předmět svého zájmu a případně problémy. Dále představuje předpoklady a východiska, z kterých pozdější tvorba Helgy Hoškové Weissové čerpala. Za zásadní zlomový okamžik v životě malířky povazuje autorka zkušenost holokaustu. Následující kapitoly chronologicky představují jednotlivá tvůrčí období malířky, v rozmezí od 50. - do konce šedesátých let. Autorka představuje cyklus kalvárie, na kterém je patrné, že v něm malířka zhodnotila jak zkušenost holokaustu, tak poučení ze studia v atelieru Emila Filly. Jako syntéza hluboké osobni zkušenosti a zároveň zhodnoceni uměleckého odkazu Emila Filly, je Kalvárie autentickým originálním dílem, ve kterém vyvrcholila její tvorba těch dvaceti let.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis explores work of a painter Helga Hoskova Weissova with the emphasis on the period between 1950s and 1960s. In the introduction the author clarifies the discourse of the thesis including premises and propositions as well as a brief overview of issues related to the supporting materials and method of evaluation. Furthermore, themes and influences present in Helga Hoskova Weissova's main body of work are discussed. The author considers the experience of Holocaust to be the most significant turning point in her life which also had a transformative affect on her art work. The following chapters present in chronological order the distinct creative periods of Helga Hoskova Weissova's artwork starting with the 1950s up to the end of 1960s. The artist work culminates in the Calvary series in which the motives derived from the experience of Holocaust are noticeable along with the artistic influence of Emile Filla. As a synthesis of deep personal experience combined with Fila's influence, the Cavalry series represent an authentic and original work of art.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990016462770106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV