Londýnský Vogue v letech 1992-1998
London's Vogue in years 1992-1998
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60135Identifiers
Study Information System: 125590
Collections
- Kvalifikační práce [18345]
Author
Advisor
Referee
Šoltys, Otakar
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce se zabývá obsahem fotografií uveřejněných v rámci editoriální tvorby britské mutace časopisu Vogue v letech 1992 - 1998. Obsah je zde zkoumán pomocí sémiotické analýzy obrazu. Nejprve je čtenář seznámen s teoretickým základem práce, kde je představen materiál, předmět zkoumání a jeho možnosti z pohledu charakteristiky materiálu a zvolené metody analýzy. Teoretická část je podložena odbornou literaturou z oblasti mediální teorie, teorie módní tvorby a dalšími obory zabývajícími se obrazem. Následně práce obsahuje ukázku provedení sémiotické analýzy na vybraném editoriálu, kdy je analýza z velké části ovlivněna subjektivním pohledem. Na závěr jsou na základě provedené sémiotické analýzy nasbíraného obrazového materiálu shrnuty vypozorované charakteristiky obsahů v jednotlivých letech. Práce nachází ústřední témata, která se na fotografiích v různých obměnách opakují, popisuje vysledované proměny a tendence zobrazovaných témat. Ústředním motivem obsahů jsou ženy, jejich projevy a role. Obsahy předvádí vztažnost ženy v rámci naší reality. Výraznými tématy, která se proměňují v čase je sexualita ženy, příchod kultu mládí a prolínání mužského a ženského elementu.
This work deals with the content of photos published in the context of editorials of the British mutation Vogue magazine in 1992 - 1998. Content is investigated by using semiotic analysis of the image. At first, the reader is acquainted with the theoretical basis of the work, where you can find presentation of the material, the subject of examination and options of exploration in terms of materials' characteristics and the chosen method of investigation. The theoretical part is based on the professional literature in the field of media theory, theory of fashion design and other disciplines working with image. Subsequently, the thesis contains a demonstration of semiotic analysis, made on selected editorial. The analysis is largely influenced with the subjective view. At the end, summarizes the observed characteristics of the content in each year on the basis of the semiotic analysis of the collected image materials. The work finds central themes, that are repeated on the photographs in different variations and describes changes and trends of displaying themes. The central motif of contents are women their conduct and roles. The contents show women's relations within our reality. Significant themes, which change over time, are women's sexuality, the arrival of the cult of youth and blending of male...