Pojetí rozumu, paměti a vůle u Petra z Letovicz (z Kvodlibetu Matěje z Knína v kodexu X E 24, Fol.339b-340b - utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio, memoria etvoluntas)
Conception of Reason, Memory and Will of Petr z Letovicz (from Quodlibet of Matěje z Knína in codex X E 24,Fol.339b-340b - utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio, memoria etvoluntas)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62908Identifikátory
SIS: 150426
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra filozofie
Datum obhajoby
10. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Petr z Letovicz, rozum, paměť, vůle, duch rozumný, kvestie, kvodlibet, pražská universita, středověk, pozdní scholastikaKlíčová slova (anglicky)
Petr from Letovicz, Memory, Reason, Will, Rational spirit, Question, Quolibet, University of Prague, Middle Ages, late ScholasticsTato diplomová práce se zaměřuje na pojetí rozumu, paměti a vůle u Petra z Letovicz. Autor práce čtenáře seznamuje s kvestií Utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio memoria et voluntas. Samotná práce se skládá ze čtyř částí. V první části se nachází metoda práce a přístup k textu. Druhá část pojednává o dobovém zasazení kvestie. Ve třetí části je přepis a překlad samotné kvestie. Čtvrtá část práce je samotným výkladem kvestie. V textu kvestie je použito několik Aristotelových citací, a proto se na ně při výkladu zaměřím i já a zasadím je do interpretačního rámce daného textu. Mimo Aristotela se v textu vyskytují ještě citace jeho komentátora Averroa a jednoho ze zakladatelů scholastiky Petra Lombardského.
This thesis focuses on the concept of Reason, Memory, and Will written by Petr from Letovicz and present the Question called: "Utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio memoriam et voluntas". The thesis consists of four parts. The first part focuses on the used method of the art and its access to the text. The second one introduce the Question in the historical context. The third part represent the transcription and translation of the Question. The last one offers Question's interpretation. My thesis also focuses on several citations of Aristotle used by Petr from Letovicz in his Question. Those quotes were set into interpretive framework of the text. Besides Aristotle, there can be found also quotes of Averroa and one of the founders of scholasticism - Peter Lombard.