Vzdělávání učitelů v oblasti mediální výchovy v ČR se zaměřením na situaci na gymnaziální úrovni
Teachers education in the field of Czech media education. Focusing on the situation on the grammar school level
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63487Identifikátory
SIS: 147660
Kolekce
- Kvalifikační práce [18345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šťastná, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mediální výchova, mediální gramotnost, vzdělávání učitelů, rámcové vzdělávací programyKlíčová slova (anglicky)
media education, media literacy, education of teachers, framework educational programsPráce je věnována dnes hojně diskutovanému tématu mediální gramotnosti. Nezabývá se ale edukací žáků, obrací se k možnostem vzdělávání (především) středoškolských učitelů v oblasti mediální výchovy. Stručně uvádí do problematiky, co je to mediální výchova a mediální gramotnost a jaká je její historická tradice v českých zemích. Věnuje se zásadám a pravidlům vzdělávání dospělých z pohledu andragogiky. Analyzuje nabídku vzdělávacích programů, seminářů, odborné literatury a specializovaných webů od neziskových organizací, soukromých firem, státu a vysokých škol. Samostatná kapitola přináší přehled vyučovaných předmětů s mediální tematikou na pedagogických fakultách. Provedené vlastní výzkumné šetření je zaměřené na vzdělávací strategie a přístupy k výuce mediální výchovy několika učitelů z plzeňských gymnázií. Nehodnotí jen množství a druh využitých vzdělávacích forem, ale blíže si všímá i motivace učitelů k dalšímu profesnímu seberozvoji, jejich vztahu k médiím a individuálním možnostem při zavádění průřezových témat na jednotlivé školy. V závěru se práce snaží předložit pozitiva a negativa současného stavu, kriticky zhodnotit situaci v oblasti dalšího profesního vzdělávání pedagogů a navrhnout možná řešení a zlepšení do budoucna.
This paper focuses on the much discussed topic of media literacy. Rather than focussing on the education of pupils, it turns to the possibilities of education primarily of high school teachers in the area of media education. It briefly presents the issue of media education and media literacy, and its historical tradition in the Czech lands. It focuses on the principles and rules of adult education from the point of view of andragogy. It analyses the offer of training programs, seminars, professional literature and specialized websites from non-profit organizations, private companies, the state and universities. A separate chapter provides an overview of the subjects taught with media themes at faculties of education. The research focuses on educational strategies and approaches to teaching media skills among several teachers from grammar schools in Plzen. It not only evaluates the amount and type of used forms of education, but takes a closer look at the motivation of teachers for further professional self-development, their relationship to the media and individual capabilities in the implementation of cross-cutting topics at individual schools. In the conclusion, the paper tries to show the positives and negatives of the current situation, to critically evaluate the situation in the area of...