Price Elasticity of Alcohol Demand: A Meta-Analysis
Meta-analýza cenové elasticity poptávky po alkoholu
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63766Identifikátory
SIS: 118745
Kolekce
- Kvalifikační práce [18345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zeynalov, Ayaz
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
9. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
alkohol, metaanalýza, cenova, elasticita, poptávkaKlíčová slova (anglicky)
alcohol, meta-analysis, price, elasticity, demandVlastní cenová elasticita je považována za jeden z klíčových faktorů k vysvětlení poptávky po alkoholu. Odhadů bylo vypočítáno už mnoho, ale analyzovalo je jen několik prací. Cílem této meta-analýzy je prozkoumat možné vlivy publikační selektivity v literatuře věnující se alkoholu. Úvodní část popisuje jednotlivé druhy elasticit a způsoby výpočtu. V této práci je odhadována takzvaná původní elasticita, aby se ukázalo, jak je vlastně poptávka po alkoholu elastická. Jelikož existuje mnoho způsobů odhadování elasticit, je také zkoumáno, jestli rozdílné přístupy k odhadování vedou k odlišným výsledkům. Použití nejnovějších meta-analytických nástrojů vede k výrazně odlišným výsledkům, než přináší předchozí meta- analýzy. Odhadovaná původní elasticita přináší nové důkazy o tom, že poptávka po alkoholických nápojích by mohla být dokonale neelastická. Objevují se dále důkazy potvrzující výskyt publikační selektivity a ukazuje se také, že platí i hypotéza ekonomického cyklu.
The own-price elasticity is considered to be one of the key factors describing the demand for alcohol. There have been many estimates computed by now but only a few studies tried to analyse them. The aim of this meta-analysis is to discover more about the eventual effects that publication bias might have in the alcohol-related literature. The first part describes the various types of elasticities and the methods of estimation. This study is estimating the so called true effect elasticity in order to show how elastic the demand for alcoholic beverages is. As there are many ways how to estimate the elasticities it is also analysed if different approaches to the estimation lead to different results. The use of modern meta- analytical methods leads to significantly different results from the ones of previous meta-analyses. The estimated true effects yields new evidence that the demand for alcoholic beverages might be perfectly inelastic. Evidence of publication bias is quite strong and it appears that the economics research cycle hypothesis is also valid.