Trend zombifikace v současné filmové a serálové tvorbě - výzkum publika
Trend of zombification in contemporarymovie and serial production - audience analysis
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64176Identifiers
Study Information System: 152976
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zombie, zombifikace, výzkum publika, zakotvená teorie, kvalitativní analýza, emoce, metaemoce, strach, publikum, sociální realita, mediální realita, apokalypsa, modernitaKeywords (English)
Zombie, zombification, audience research, grounded theory, qualitative analysis, emotion, audience, metaemotion, social reality, media reality, apocalypse, modernityDiplomová práce s názvem "Trend zombifikace v současné filmové a seriálové tvorbě - výzkum publika" se zabývá otázkou "proč lidé vyhledávají seriály a filmy se zombie tematikou." V teoretické části práce autorka představí pojem "zombie" z hlediska jeho dominantní pozice v rámci populární kultury. Na pozadí historického a teoretického vymezení tématu budou představeny výsledky výzkumu publika, který je zaměřen na diváky-fanoušky zombie žánru mediální tvorby. Výsledná analýza se pokusí komparací diskurzu mediálního produktu a diskurzu publika odhalit hypotézu vystihující vztah diváků k mediálním obsahům se zombie tematikou. Výzkum je založen na kvalitativní metodě zakotvené teorie. Pro výzkum byly použity metody polostrukturovaného rozhovoru a zúčastněného pozorování.
The dissertation is titled "The trend of zombification in a current film and series production - audience-based research" and is aimed at explaining why people seek zombie themed series and movies. In the theoretical part, the author introduces the concept of a zombie in terms of its dominant position within the popular culture. With the historical background and the theoretical frame of the topic, the results of the audience research, that was focused mainly on the fans of a zombie genre, will be presented. By comparison of the media product discourse and the public discourse, the analysis reve als the hypothesis describing the relationship between the audience and the media content with a zombie theme. The research is based on a qualitative method of grounded theory. The methods of semi-structured interview and participant observation were used to collect the data.