Politika, média, manipulace. Politické zpravodajství, publicistika a pragmatická lingvistika.
Politics, media and manipulation: politics news and pragmaticlinguistics
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64309Identifikátory
SIS: 133846
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Politická komunikace, pragmatická lingvistika, politická žurnalistika, funkce výpovědí, řečové akty, intertextualita, konverzační maximy, sémiotikaKlíčová slova (anglicky)
Political communication, pragmatic linguistic, political journalism, functions of the statements, speech acts, intertextuality, conversational maxims, semioticsDiplomová práce Politika, média, manipulace. Politické zpravodajství, publicistika a pragmatická lingvistika zkoumá současnou českou medializovanou politickou komunikaci pomocí pragmatické analýzy. Zaměřuje se na témata moci, ideologie a sebeprezentace politických aktérů v médiích. Zabývá se rámováním jejich komunikace médii a komunikačními strategiemi, které oni i mediální pracovníci používají. Výzkum je realizován pomocí kvalitativní pragmatické analýzy, každý vzorek je zkoumán z mnoha různých úhlů. V práci jsou zkoumány pragmatické fenomény, jako jsou intertextualita, funkce výpovědí a používání řečových aktů, konverzační maximy, používání a porušování řečové etikety, presupozice, konverzační implikatury, deixe a reference. Prostor je věnován také sémiotické analýze a analýze kontextu, ve kterém daný text vznikl. Jako vzorek byly vybrány zpravodajské a publicistické texty z různých typů českých médií z období kampaně k první přímé prezidentské volbě v ČR (tedy za období září 2012 až leden 2013). Cílem práce je navrhnout komplexní pragmatickou analýzu a popsat používané komunikační strategie aktérů.
The master's thesis Politics, Media and Manipulation: Political Journalism and Pragmatic Linguistics examines contemporary Czech publicized political communication using pragmatic analysis. It focuses on topics like power, ideology and self-presentation of the political participants in the media. It is also concerned with the framing of media communication and with the communication strategies that the political participants and journalists use. The research was conducted with the use of quantitative pragmatic analysis. Each sample was examined from many different angles. In this thesis, pragmatic phenomenon are examined like the function of the statements, speech acts, intertextuality, conversational maxims, the use and violation of speech etiquette, presupposition, conversational implicatures, deixis, and reference. The semiotic analysis and the examination of the context, from which the analyzed media texts originated, is involved as well. Journalistic texts from different types of media from the time of the first Czech direct presidential election have been chosen as samples for the analysis. The goal of the thesis is to design a complex pragmatic analysis and describe the used communication strategies of the participants.