Mocný stisk nemocných: zobrazení fyzicky postižených hrdinů v TV seriálu Hra o trůny a jeho publikum optikou disability studies
Powerful push of patients: display physically disabled heroes in TV series game of thrones and its audience through the lens of disability studies
diplomová práce (OBHÁJENO)

Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64339Identifikátory
SIS: 139521
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Reifová, Irena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
publikum, hra o trůny, fanouškovství, disability studies, tělesně postižení, ortodoxie moci, kvalitativní výzkum, zakotvená teorie, interpretativní přístupKlíčová slova (anglicky)
audience, game of thrones, fandom, disability studies, disabled people, relations of power, qualitative research, grounded theory, intepretative approachTato práce se zabývá způsoby identifikace tělesně postižených fanoušků seriálu Hra o trůny s jejich oblíbenými a neoblíbenými postavami a odpovídá na otázky: Jakým způsobem si fanoušci s tělesným postižením vybírají oblíbené či neoblíbené postavy? Jakým způsobem se s nimi identifikují a jak souvisí jejich interpretace s jejich vlastními životními zkušenostmi souvisejícími s postižením? Jak jejich sociální realita ovlivňuje jejich vnímání mediální reality? Výzkum odhaluje ortodoxie moci dominantní ideologie způsobilosti, vůči kterým se "nemocní" a "bezmocní" podvědomě vymezují; popisuje do seriálu projektované těžkosti, které postižení představuje, strategie jednání z tohoto jevu vycházející a způsob, jak do toho vstupuje okolí; a v neposlední řadě potvrzuje sociologické premisy prohlubování empatie na základě různých dimenzí vlastních identit a zkušenosti. Kvalitativní výzkum publika vychází z polostrukturovaných rozhovorů, využívá interpretativní přístup a výsledky jsou kódovány pomocí metody zakotvené teorie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis discusses the ways of how physically handicapped fans of Game of Thrones, a television series, identify with characters like or dislike and answers the questions how physically handicapped fans choose who they favour and who they don't, how they identify with them and how is their interpretation linked to their own experience of being handicapped and how their social reality influences how they perceive the media reality. The research reveals orthodoxies of power of the dominating ideology of being fit, against which "the ill" and "powerless", define themselves, albeit subconsciously; it describes the difficulties, connected with their handicap, which they project into the series, behaviour strategies resulting from this phenomenon and how the world around interferes; and, last but not least, it confirms sociological premises of deepening empathy on the basis of different dimensions of one's own identities and experience. The qualitative research of audience is based on semi- structured interviews and deploys the interpretative approach, while the results are coded using the method of anchored theory. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)