Spirituální pozadí Dvořákovy kantáty Stabat Mater
Spiritual backround of Dvořák's cantata Stabat Mater
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66599Identifikátory
SIS: 141367
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mašek, Vojtěch
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky a spirituální teologie
Datum obhajoby
18. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dvořák, Stabat Mater, Duch svatý, pneumatologie, modlitba, duchovní formace, liturgická hudbaKlíčová slova (anglicky)
Dvořák, Stabat Mater, Holy Ghost, pneumatology, prayer, spiritual formation, liturgic musicBibliografická citace Spirituální pozadí Dvořákovy kantáty Stabat Mater [rukopis]: bakalářská práce / Miroslav Řehák dipl. um.; vedoucí práce: doc. ThLic. Mgr. Karel Sládek, Th. D. -- Praha, 2015. -- s. 58. Anotace Záměrem práce je nalézt spirituální pozadí v duchovní kantátě Stabat Mater Antonína Dvořáka (1841−1904). Práce je členěna do třech hlavních oddílů: krátké shrnutí života Antonína Dvořáka před kompozicí kantáty a události, které ji předcházely; fenomén Stabat Mater a srovnání vzniku a pojetí kantáty s vybranými autory světové hudby a samotné uchopení díla Dvořákem, jeho akcenty a vyhodnotitelnost. Předmětem analýzy je propojování Dvořákova hudebního a duchovního života, volby Stabat Mater a autorovo profilování a formování v duchovním životě díky vytvořenému dílu. Rovněž hledání kritéria, kdy lze hovořit o vytvořeném hudebním díle jako o duchovním, a kdy nikoli, o nezbytnosti spojení a života s Boží osobou, Duchem, sjednocováním s ním a postupným dorůstáváním do toho, co umělec ve spojení s Duchem vytváří a co díky Duchu vydává plody v podobě duchovního díla. Klíčová slova Dvořák, Stabat Mater, Duch svatý, pneumatologie, modlitba, duchovní formace, liturgická hudba
The aim of this work is to find the spiritual backround of Antonín Dvořák's (1841−1904) cantata Stabat Mater. The work is divided into three main parts: a short summary of Antonín Dvořák's life before the composition of the cantata and the events which preceeded; the phenomenon Stabat Mater and the comparison of the origin and the conception of cantata with the chosen authors of the world's music and Dvořák's conception of the work, his emphasis and evaluation. The matter of the analysis is the process of merging of Dvořák's spiritual and musical life, the choice of Stabat Mater and his work's influence on his personal spiritual life. Another aspect of the work is searching for the criterion if the creation of musical work can be seen as spiritual or if it can't; the necessity of connection and life with the God's person, the Holy Ghost, unification with him and gradually growing into something which the artist can create in connection with the Holy Ghost and what through the Holy Ghost creates the spiritual work. Keywords Dvořák, Stabat Mater, Holy Ghost, pneumatology, prayer, spiritual formation, liturgic music Počet znaků (včetně mezer): 105 439