Výzkum hudební komunikace
Analysis of the Efficiency of Transmission of Communication Through Musical Communication
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69043Identifikátory
SIS: 150752
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraus, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hudební komunikace, hudební kompetence, hudební diskurz, mezioborový výzkumKlíčová slova (anglicky)
Musical communication, musical competence, musical discourse, interdisciplinary research(abstrakt) Práce sleduje historický vývoj hudební komunikace i jejího zkoumání a nabízí konkrétní výzkumnou metodu. V první kapitole je načrtnuta motivace autora a jím zkoumaný hudební korpus. Druhá kapitola nabízí stručný přehled toho, jak se průběhu historie západní civilizace utvářely dvě hudebně komunikační kompetence a vědecké obory zajímající se o jejich výzkum. V třetí kapitole je představena výzkumná metoda italského hudebního sémiotika a didaktika Gina Stefaniho, která se opírá o model sdílených odborných i lidových hudebních kompetencí, jejichž společnou základnou jsou obecné "antropologické" kódy. Čtvrtá kapitola představí názornou aplikaci této metody na vzorku českého "laického" publika a prokáže, že i hudebně nevzdělaná populace disponuje nevědomým hudebně komunikačním potenciálem.
The thesis deals with the evolution of musical communication, competencies and offers a research method for study of these. In the first chapter, author's background, motivation and the chosen body of music is presented. The second chapter briefly summarizes the development of musical communication and of the main theoretical and research approaches to it in the Western society. The third chapter provides a research method of shared musical communication skills based on Italian scholar Gino Stefani's model of common musical competence. In the fourth chapter this method is tested out on a sample of Czech musically uneducated population to prove wrong the common assumption that only a gifted and musically educated part of society is privileged to participate in the practices of musical communication.