Vývoj ikonografie Posledního soudu v katolickém a pravoslavném náboženství
The development of the iconography of Judgment in the Catholic and Ortodox religion
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69432Identifikátory
SIS: 127178
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Royt, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
2. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bibliografická citace Vývoj ikonografie Posledního soudu v katolickém a pravoslavném náboženství: diplomová práce / Darja Nagatkina; vedoucí práce: PhDr. Jana Hana Hlaváčková -- Praha, 2014. -- 85 stran. Anotace Tématem mé diplomové práce je vývoj ikonografie Posledního Soudu, a to od dob jeho vzniku po převzetí tohoto námětů, jak východní, tak západní církví. Počátky zobrazování Posledního Soudu sahají do IV. století (nejdříve se zobrazoval jako oddělení oveček od kozlů). Úplná kompozice se objevuje od VIII. století v Byzanci a od té doby se námět šíří v systému nástěnných maleb jak v Byzanci, tak v Rusku a na západě. Ve své diplomové práci bych se ráda zaměřila na vývoj ikonografie tohoto námětu a hlavně na jeho pozdější transformace způsobené kulturními zvyky východu a západu a mentalitou či náboženstvím leč křesťanských, ale tak odlišných národů. Cílem mé práce bude porovnání a podrobnější rozbor ikonografie Posledního Soudu zobrazovaného katolíky a pravoslavnými. Klíčová slova Poslední soud, had мытарств, Ohnivý tok, Gehanna, pyr aionios, ikonografie, Byzanc, Kristus, archanděl Michael, ikona.
The topic of my thesis is the development of the iconography of Judgment, and since its inception after the acceptance of such ideas, both Eastern and Western Churches. The beginnings of Judgment display back to the IV. century (the first being displayed as separate sheep from the goats). The full composition appears from VIII. century in Byzantium and since then the idea spread in the system murals both in Byzantium and Russia and the West. In my diploma thesis I focused on the development of the iconography of this subject and especially in his later transformation caused by the cultural traditions of east and west and the mentality and religion but Christian, but as distinct peoples. The aim of my work will be compared and a more detailed analysis of the iconography of Judgment displayed by Catholics and Orthodox. Keywords The Last Judgement, snake мытарств, Fiery flow, Gehanna, pyr aionios, iconography, Byzantine, Christ, Archangel Michael, icon.