Zobrazit minimální záznam

Měření tržní síly: trh českých mobilních operátorů
dc.contributor.advisorKoubek, Ivo
dc.creatorKolomazníková, Barbora
dc.date.accessioned2017-05-27T10:57:00Z
dc.date.available2017-05-27T10:57:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69768
dc.description.abstractTato práce se zabývá měřením tržní síly. Jelikož je tržní síla významným faktorem určujícím povahu konkurenčních vztahů na trhu, její měření je důležitým aspektem zejména politiky ochrany hospodářské soutěže. Práce se zaměřuje na několik různých metod používaných k určení tržní síly. Mezi nejznámější patří Lernerův index a Herfindahlův- Hirschmanův index, které spadají do SCP metod. Další skupinou jsou NEIO modely, které poskytují empirickou analýzu příslušného trhu. K určení stupně tržní síly jsme vybrali trh českých mobilních operátorů. Použili jsme data tří největších českých operátorů (tj. O2, T-Mobile a Vodafone) z období 2000- 2013. Nejprve je využit model Röllera a Parkera (1997) k určení tržní struktury. Poté je aplikován Appelbaumův (1982) model, který určuje tržní sílu za použití dat na úrovni odvětví. Klíčová slova: tržní síla, tržní struktura, Lernerův index, konkurence, organizace trhů a odvětví, mobilní operátor, telekomunikace E-mail vedoucího: koubek@fsv.cuni.cz E-mail autora: barbora.kolomaznikova@centrum.cz 1cs_CZ
dc.description.abstractThe main focus of the thesis is the measurement of market power. Since market power is a determinant of the degree of competition, its measurement is the key feature of competition policy. We present various methods for assessing market power. One of the most famous ones are Lerner index and Herfindahl-Hirschman index, both of which belong to SCP paradigm. Another group of measures are the NEIO models, which provide the empirical analysis of relevant markets. For the estimation of market power, we have chosen the czech market of mobile oper- ators. We examine the three largest operators (i.e. O2, T-Mobile and Vodafone) in the period 2000-2013. Firstly, the model of Röller and Parker (1997) is used to identify the market's structure. Secondly, we employ the Appelbaum's (1982) industry-level measure to estimate market power. Keywords: market power, market structure, Lerner index, competition, industrial orga- nization, mobile operator, telecommunications Supervisor's e-mail address: koubek@fsv.cuni.cz Author's e-mail address: barbora.kolomaznikova@centrum.cz 1en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjecttržní strukturacs_CZ
dc.subjecttržní sílacs_CZ
dc.subjectmobilní operátorcs_CZ
dc.subjectmarket structureen_US
dc.subjectmarket poweren_US
dc.subjectmobile operatoren_US
dc.titleMeasuring Market Power: The Czech Market of Mobile Operatorsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-17
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId151384
dc.title.translatedMěření tržní síly: trh českých mobilních operátorůcs_CZ
dc.contributor.refereeHayat, Arshad
dc.identifier.aleph002009917
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá měřením tržní síly. Jelikož je tržní síla významným faktorem určujícím povahu konkurenčních vztahů na trhu, její měření je důležitým aspektem zejména politiky ochrany hospodářské soutěže. Práce se zaměřuje na několik různých metod používaných k určení tržní síly. Mezi nejznámější patří Lernerův index a Herfindahlův- Hirschmanův index, které spadají do SCP metod. Další skupinou jsou NEIO modely, které poskytují empirickou analýzu příslušného trhu. K určení stupně tržní síly jsme vybrali trh českých mobilních operátorů. Použili jsme data tří největších českých operátorů (tj. O2, T-Mobile a Vodafone) z období 2000- 2013. Nejprve je využit model Röllera a Parkera (1997) k určení tržní struktury. Poté je aplikován Appelbaumův (1982) model, který určuje tržní sílu za použití dat na úrovni odvětví. Klíčová slova: tržní síla, tržní struktura, Lernerův index, konkurence, organizace trhů a odvětví, mobilní operátor, telekomunikace E-mail vedoucího: koubek@fsv.cuni.cz E-mail autora: barbora.kolomaznikova@centrum.cz 1cs_CZ
uk.abstract.enThe main focus of the thesis is the measurement of market power. Since market power is a determinant of the degree of competition, its measurement is the key feature of competition policy. We present various methods for assessing market power. One of the most famous ones are Lerner index and Herfindahl-Hirschman index, both of which belong to SCP paradigm. Another group of measures are the NEIO models, which provide the empirical analysis of relevant markets. For the estimation of market power, we have chosen the czech market of mobile oper- ators. We examine the three largest operators (i.e. O2, T-Mobile and Vodafone) in the period 2000-2013. Firstly, the model of Röller and Parker (1997) is used to identify the market's structure. Secondly, we employ the Appelbaum's (1982) industry-level measure to estimate market power. Keywords: market power, market structure, Lerner index, competition, industrial orga- nization, mobile operator, telecommunications Supervisor's e-mail address: koubek@fsv.cuni.cz Author's e-mail address: barbora.kolomaznikova@centrum.cz 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990020099170106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV