Výchova a vzdělávání v tíživých životních situacích (analýza na podkladě témat osobnost, stres a kognitivně behaviorální terapie)
Education in distress situations
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7023Identifikátory
SIS: 27026
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šnýdrová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
21. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Nejprve se dohodněme, že tíživou situací rozumíme moment lidského příběhu, kdy jeho tvůrce se dostává do rozporu s požadavky, které jsou před ním a zdroji (vnitřními či vnějšími), které má k dispozici. Jde tedy o autobiografickou krizi, která může zasahovat do různých oblastí života, může mít aktuální nebo chronický průběh a vždy nějak oslovuje osobnost člověka, který je vystaven tíži svého života. Výchovou a vzděláváním v tíživé situaci myslíme vytváření kritické schopnosti učení, zpracování informací, vytváření strategií, které nám mají pomoci vytvořit vlastní nástroje pro zvládání problémů lidského života a mají nám pomoci zodpovědně přistupovat k našemu životu (odpovědný přístup k vlastní osobě), k lidem okolo nás, přičemž zodpovědným přístupem mějme na mysli zejména vidění člověka ve světe, tak jak ho definoval ve své terapii realitou William Glasser (Glasser 1975,2001). Hlavní myšlenkou, která by měla postihnout celou práci, je myšlenka cesty člověka k sobě samému, myšlenka, že dokáže cítit vnitřní spokojené napětí i přes závažné změny prostředí, které mohou nastat. Jde tedy o vytvoření tvůrčího, autonomního, ale přitom světu otevřeného jádra, které vytváří zdravé těžiště člověka na cestě životem. Zdravá otevřenost osobnosti nevylučuje dočasná reflektující uzavření, v nichž osobnost zpracovává a...