Regulace reklamy na tabákové výrobky a její dopad na vybraná média v ČR
Regulation of tobacco advertising and its impact on the selected media in the Czech republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70402Identifikátory
SIS: 139213
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Benda, Josef
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
22. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
regulace, reklama, tabákové společnosti, tabákové výrobky, televize, tištěná média, zákazKlíčová slova (anglicky)
regulation, advertising, tobacco companies, tobacco products, television, printed media, banDiplomová práce pojednává o tématu regulace reklamy na tabákové výrobky a její dopad na vybraná média v ČR. První část práce je věnována historii kouření, reklamě obecně a propagaci tabákových výrobků s výčtem zdraví škodlivých vlivů na lidský organismus. Jsou představeny tabákové společnosti působící na českém trhu po roce 1993 a především vývoj legislativy v oblasti omezování reklamy na tabákové výrobky v médiích, který byl v rámci České republiky zaváděn postupně ve třech fázích v horizontu let 1995 - 2004. Část této práce je rovněž zaměřena na kontext vývoje jednotného zákazu tabákové reklamy v zemích Evropské unie v roce 2005. Druhá část práce se soustředí na rozbor a vliv rozrůstajících se zákazů na vybraná česká média. Z televizních stanic je konkrétně analyzována Česká televize a TV NOVA, za tištěná média jsou prezentovány deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny. Významnou součást práce tvoří také analýza dat získaných o inzerentech jednotlivých médií a změn v reklamní a marketingové strategii čtyř největších tabákových koncernů, včetně jejich přizpůsobování se omezením a definitivnímu zákazu reklamy na jejich produkty. Samostatná kapitola je věnována dopadům na dotčené subjekty, jak z řad zkoumaných médií, tak i z řad tabákových firem, s uveřejněním výsledků pokusu o získání subjektivního...
The thesis deals with regulation of tobacco products advertising and its impact on selected media houses in the Czech Republic. First part of the thesis is dedicated to the history of smoking, to tobacco advertising in general and to description of negative effects on human health. Major tobacco companies present in the Czech market since 1993 are introduced. Moreover legislative development in the area of tobacco advertising which took place in three phases between years 1995 - 2004 is described. Part of the thesis focuses also on the context of the ban on tobacco advertising on the EU level, which became effective as of July 2005. Second part of the thesis deals with impact analysis of increasing tobacco regulation on selected Czech media. As for the television broadcasters, the Czech Television and TV NOVA are analyzed. For printed media, the impact is depicted on the case of newspapers Mladá fronta Dnes and Lidové noviny. Significant part of the thesis is dedicated to analysis of advertising data and to the description of changes in the marketing and communication strategies of four biggest tobacco holdings, including the analysis of how they have addressed the issue of limited communication opportunities and how they have overcome the ban of tobacco products advertising. Separate chapter is...