Motivy vedoucí k využívání sociální sítě Facebook: komparace motivů mládeže a dospělých
Motives leading to the use of social network Facebook: comparison of youth and adult motives
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70452Identifikátory
SIS: 147878
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce si klade za cíl zmapovat a komparovat motivy, které vedou uživatele dvou věkově odlišných skupin na sociální síť Facebook. V rámci každé skupiny se snažíme rozlišit jednotlivé typy uživatelů a vytvořit návrh vlastní typologie. Výzkum proběhl pomocí hloubkových polo strukturovaných rozhovorů s dvanácti respondenty. V první části práce se zabýváme fenoménem sociálních sítí, Facebookem a jeho funkcemi, statistickými údaji, které jsou z hlediska výzkumu důležité. Rozebíráme též terminologii Marka Prenskyho a její kritiku, fenomén digitální propasti a přibližujeme teorii věnující se šíření sdělení. Dále se soustředíme na výčet typologií, které již v akademickém světě vznikly a na rešerši tematicky blízkých výzkumů. Druhá část se věnuje metodologii, výzkumným otázkám, strategiím a samotnému průběhu výzkumu. Poslední část nabízí vhled do sociálního světa jednotlivých uživatelů pomocí případových studií, skrze které máme možnost nahlédnout do uživatelských zvyklostí a motivací, které je zavedly na sociální síť Facebook, a které je zde nadále drží aktivní. Poslední část práce se věnuje shrnutí poznatků a výsledků výzkumu každé skupiny zvlášť a jejich vzájemnou komparací. Posledním bodem je pokus o vytvoření typologie uživatelů, která si neklade za cíl být všeobecně platnou, ovšem může...
This diploma thesis aims to map and compare motives which lead users of two different age groups to the use of a social networking site Facebook. We try to distinguish particular types of users and we also attempt to create a typology of Facebook users. The research was conducted through in-depth interviews with twelve respondents. The theoretical part deals with the phenomenon of social networking, Facebook and statistical data and the features that are important in terms of the research. We also analyze terminology of Marc Prensky and the criticism of these concepts, the phenomenon of the digital divide and the theory dedicated to the dissemination of communication. Further we will mention the typologies that have already arised in the academic world and look for thematically similar studies. The second part is devoted to methodology, research questions, strategies, and the actual course of the research. The last section provides an insight into the social world of individual users. Case studies allowed us to observe user's habits and motivation which have brought them on the social networking site Facebook as well as to find out which motives keep them active. In the conclusion of the thesis we summarize the findings and the research results of each group, we compare them and we attempt to...