Zobrazit minimální záznam

Fashion, Originality and Style: an Ethnographic Probe into a Fashion Atelier
dc.contributor.advisorHalbich, Marek
dc.creatorOulová, Jana
dc.date.accessioned2020-08-24T14:51:15Z
dc.date.available2020-08-24T14:51:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71331
dc.description.abstractThe thesis "Fashion, Originality and Style: an Ethnographic Probe into a Fashion Atelier" deals with the phenomenon of fashion from the perspective of anthropology and sociology. It's based on the key theoretical approaches that view fashion as a marker of class and competition of wealth, but also as an expression of one's individuality. The thesis also pays attention to the connections between fashion and cultural environment, and the analysis of fashion in the contexts of material culture studies and the shifting perception of the fashion designer and his work. The work on this thesis also included a field research in the fashion atelier of Ivana Follová, a Czech fashion designer. In the course of several months, the daily operations of the atelier were observed together with the influences affecting the production of fashion goods, and the making of designs. Attention was also paid to the regular customers who frequent the fashion atelier and use its services. The research combined collecting data from participant observations and half-structured interviews. The aim of the study was to find out what principles the fashion industry is based on with a special focus on tailor-made fashion, but also to describe the customers of the atelier and their motives for the need of fashion products.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce "Móda, osobitost a styl: etnografická sonda módního ateliéru" se zabývá fenoménem módy z antropologického a sociologického hlediska. Vychází z klíčových teoretických přístupů, které na módu nahlížejí jako na projev třídního odlišení, majetkového soupeření, ale také individuálního sebevyjádření. Pozornost je rovněž věnována souvislostem mezi módou a kulturním prostředím, analýze módy v rámci studií materiální kultury a změnám v pohledu na osobnost módního návrháře a jeho tvorbu. Součástí práce je vlastní terénní výzkum, který probíhal v ateliéru české módní návrhářky Ivany Follové. Během několikaměsíčního výzkumu byl sledován chod ateliéru, vlivy působící na produkci módního zboží i průběh tvorby modelů. Pozornost byla věnována také stálé klientele, jež ateliér navštěvuje a využívá jeho služeb. V rámci výzkumného projektu byl kombinován sběr dat formou zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit, na jakých principech funguje módní průmysl, zvláště pak jeho specifická oblast týkající se módy šité na zakázku. Záměrem bylo rovněž charakterizovat zákaznice ateliéru a jejich motivace pro spotřebu módních produktů.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectfashionen_US
dc.subjectdesigningen_US
dc.subjectfashion goods consumersen_US
dc.subjectmaterial cultureen_US
dc.subjectmódacs_CZ
dc.subjectnávrhářstvícs_CZ
dc.subjectspotřebitelé módního zbožícs_CZ
dc.subjectmateriální kulturacs_CZ
dc.titleMóda, osobitost a styl: etnografická sonda módního ateliérucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-24
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId144202
dc.title.translatedFashion, Originality and Style: an Ethnographic Probe into a Fashion Atelieren_US
dc.contributor.refereeJosephy, Michal
dc.identifier.aleph001855826
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Móda, osobitost a styl: etnografická sonda módního ateliéru" se zabývá fenoménem módy z antropologického a sociologického hlediska. Vychází z klíčových teoretických přístupů, které na módu nahlížejí jako na projev třídního odlišení, majetkového soupeření, ale také individuálního sebevyjádření. Pozornost je rovněž věnována souvislostem mezi módou a kulturním prostředím, analýze módy v rámci studií materiální kultury a změnám v pohledu na osobnost módního návrháře a jeho tvorbu. Součástí práce je vlastní terénní výzkum, který probíhal v ateliéru české módní návrhářky Ivany Follové. Během několikaměsíčního výzkumu byl sledován chod ateliéru, vlivy působící na produkci módního zboží i průběh tvorby modelů. Pozornost byla věnována také stálé klientele, jež ateliér navštěvuje a využívá jeho služeb. V rámci výzkumného projektu byl kombinován sběr dat formou zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit, na jakých principech funguje módní průmysl, zvláště pak jeho specifická oblast týkající se módy šité na zakázku. Záměrem bylo rovněž charakterizovat zákaznice ateliéru a jejich motivace pro spotřebu módních produktů.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis "Fashion, Originality and Style: an Ethnographic Probe into a Fashion Atelier" deals with the phenomenon of fashion from the perspective of anthropology and sociology. It's based on the key theoretical approaches that view fashion as a marker of class and competition of wealth, but also as an expression of one's individuality. The thesis also pays attention to the connections between fashion and cultural environment, and the analysis of fashion in the contexts of material culture studies and the shifting perception of the fashion designer and his work. The work on this thesis also included a field research in the fashion atelier of Ivana Follová, a Czech fashion designer. In the course of several months, the daily operations of the atelier were observed together with the influences affecting the production of fashion goods, and the making of designs. Attention was also paid to the regular customers who frequent the fashion atelier and use its services. The research combined collecting data from participant observations and half-structured interviews. The aim of the study was to find out what principles the fashion industry is based on with a special focus on tailor-made fashion, but also to describe the customers of the atelier and their motives for the need of fashion products.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990018558260106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV