Využití interaktivní tabule na 1. stupni ZŠ
Interactive Whiteboard and its Possibilities of Usage in the Primary Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/71380/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71380Identifikátory
SIS: 132574
Kolekce
- Kvalifikační práce [18627]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tomková, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
interaktivní tabule, 1. stupeň ZŠ, interaktivní výuka, třída, softwaru SMART Notebook, žáci, učitelKlíčová slova (anglicky)
interactive whiteboard, primary education, interactive teaching, classroom, software Smart Netbook, students, teacherTéma, které jsem si pro svou diplomovou práci vybrala, se týká využití interaktivní tabule na prvním stupni základní školy, neboť v dnešní době jde již o běžnou didaktickou techniku, se kterou jsem měla možnost ve výuce pracovat. Cílem mé práce je, na základě zpracování odborné literatury a empirického výzkumu, zjistit jaké jsou možnosti efektivního využití interaktivní tabule v procesu učení žáků. V teoretické části jsou popsány kapitoly, které jsou věnované obecně informačním a komunikačním technologiím, interaktivní tabuli z hlediska jejího využití ve výuce, dále pak jejím přednostem a limitům, základním funkcím a interaktivní výuce. Dále je práce zaměřena na autorský software interaktivní tabule SMART Notebook a následnou práci s jednotlivými technikami, nástroji a aplikacemi. V empirické části práce je zvolena metoda kvantitativně-kvalitativní. V rámci ní bylo provedeno dotazníkové šetření, které je určeno pro učitele prvního stupně ZŠ a týká se toho, jak učitelé interaktivní tabuli ve své výuce využívají. Dále je zde část, která je zaměřena na vytvořené interaktivní materiály pro předměty český jazyk a matematika, které byly následně realizované ve třetí třídě základní školy.
The thesis examines the use of the interactive whiteboard in the lower primary schools since the interactive whiteboard is a commonly used teaching aid nowadays. Based on references to literature and an empirical study, the thesis aims to describe the various possibilities of the efficient usage of the interactive whiteboard in education. The theoretical part opens with the description of information and communication technologies in general and the usage of the interactive whiteboard in the classroom. It focuses on its advantages and disadvantages, lists examples of its features available, and closes with an illustration of interactive teaching. It also introduces SMART Notebook collaborative learning software and describes its features. The empirical part employs both the quantitative and the qualitative research. The quantitative part is based on a questionnaire aimed at teachers at lower primary schools and investigates how the teachers use the interactive whiteboard in their classrooms. The qualitative part is devoted to a set of interactive materials designed for the subjects Czech language and Maths, which were subsequently tested in the third grade of a lower primary school.