Proměny imaginace-portrétu města vlivem digitálních technologií v kontextu analogových médií
The changes of imagination-portrait of the city by using digital technologies in the context of analog media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7242Identifikátory
SIS: 27308
Kolekce
- Kvalifikační práce [23748]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dolanová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
22. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Vztah města a filmu byl od samotného vynálezu kinematografu nazírán skrze jakousi charakterovou vzájemnost, jejímž hlavním jmenovatelem byl pohyb. Nové médium bylo vnímáno jako nejlépe uzpůsobená umělecká forma k zaznamenání a reprodukování atmosféry, která symbolizovala moderní velkoměsto na konci devatenáctého a na začátku dvacátého století. Analogie "pokrevní" příbuznosti dvou fenoménu moderny, rozvoje velkoměst a vynálezu kinematografu, podnítila vznik filmů a esejů, jež se zabývaly nebo vycházely z vnějších estetických podobností a hodnot města a pohyblivých obrazů, a které absorbovaly utopistické nadšení moderní společnosti. Vertovův film MUŽ S KINOAPARÁTEM a Ruttmannův BERLIN, SYMFONIE VELKOMĚSTA1 se dočkaly následování nebo citací v mnoha národních kinematografiích2. Mezi těmi, kdo propadli svádění moderního velkoměsta, byli na jedné straně futurističtí architekti, kteří toužili po totální proměně urbanistických plánů a výstavbě nových modernímu tempu a prostoru lépe vyhovujících sídlišť a kinematografie byla pro ně způsobem, jak prezentovat svoje ideje s komerčním apelem v průmyslových filmech3. Na straně druhé to byli solitéři, kteří nebažili zasahovat do vývoje měst, ale využívali jejich anonymity, která jim skýtala nový druh svobody a poznání - zrodila se postava flâneura, městského člověka,...
1 Filosofická fakulta UK v Praze Katedra filmových studií Proměny imaginace-portrétu města vlivem digitálních technologií v kontextu analogových médií Vedoucí diplomové práce Autorka práce PhD. Petra Hanáková Sylva Poláková Praha 2006 2 Prohlášení: Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně a uvedla jsem v ní všechny použité prameny a literaturu. V Praze dne 27. srpna 2006. Sylva Poláková Rooseveltova 47 Praha 6 3 Poděkování: Na tomto místě bych chtěla poděkovat své vedoucí diplomové práce PhD. Petře Hanákové za její kritické poznámky i trpělivý přístup. 4 OBSAH 006 Úvod 013 Městský film nebo portrét velkoměsta? 018 Flâneur 018 Kdo je tedy flâneur? 027 Flâneurské zkušenosti mění způsob dívání se 031 Zrození flâneura ve filmovém příkladu: Alexander Hackenschmied, Bezúčelná procházka 033 Flâneuse 033 Neexistující flâneuse 038 Pátrání po flâneuse a její přínos flânerii 041 Vnímání velkoměst v raném filmu: fobie a modernistické utopie 041 Městské fobie v narativním filmu dvacátých let - uliční filmy a kammerspiel 046 Nadšení prvních městských filmů: Walter Ruttmann, Berlín, symfonie velkoměsta 051 Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem 055 Osvětlení - prodloužení flâneurova dne a ohrožení jeho svobody: Svatopluk Innemann, Praha v záři světel 060 Urbanistické vize v didakticko-osvětových a...