Rekontextualizace a aktualizace vybraných Ježíšových podobenství pro účely katecheze
Recontextualisation and Actualisation of Selected Parables of Jesus for the Purpose of Catechism
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/73875/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73875Identifikátory
SIS: 134812
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Liguš, Ján
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie v kombinaci s psychosociálními studii
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra biblistiky a judaistiky
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Ježíšova podobenství, katechetika, hermeneutika, psychologie,pedagogika, Matoušovo evangeliumKlíčová slova (anglicky)
Parables of Jesus, Catechism, Hermeneutics, Psychology, Pedagogy, Matthew's gospelDiplomová práce se zabývá rekontextualizací a aktualizací Ježíšových podobenství. V metodologické části jsou popsány katechetické metody a možnosti jejich spolupráce s vybranými vědami jako je didaktika, pedagogika, psychologie nebo hermeneutika. V neposlední řadě jsou rozvedeny pojmy alegorie, exegeze, metafora, a metonymie. Vlastní text zabývající se podobenstvími Nového zákona obsahuje charakteristiku podobenství jako literární formy, jeho vzniku, řádu stavby a významu. Podobenství jsou vybrána zejména v kontextu Matoušova evangelia. V práci je užito hlavně metody synchronní, ale také diachronní.
Thesis deals with rekontextualization and actualisation of Jesus's parables. The methodological part describes the catechetical methods and possibilities of cooperation with selected sciences such as didactics, pedagogy, psychology and hermeneutics. Moreover there are discussed concepts such as allegory, exegesis, metaphor and metonymy. Particular text dealing with the parables of the New Testament contains a characteristic of parable as a literary form, its origin, significance and its construction order. Parables are selected particularly in the context of Matthew's gospel. The thesis functions on the basis of synchronic methodology as well as diachronic one.