Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách
Nuclear Chemistry and Chemistry of f-Elements in Chemistry Curriculum at Secondary Schools
rigorózní práce (UZNÁNO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/76723/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76723Identifikátory
SIS: 176341
Kolekce
- Kvalifikační práce [20202]
Autor
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
7. 4. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
výuka chemie, stavba jádra, radioaktivita, f-prvky, učební úlohyKlíčová slova (anglicky)
teaching of chemistry, atomic nucleus composition, radioactivity, f-elements, teaching tasks in chemistryV úvodu diplomové práce nazvané Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách je uvedena rešerše nejpoužívanějších středoškolských učebnic, v rámci které se posuzovala témata stavba atomu, radioaktivita a f-prvky. Cílem rešerše bylo zjistit, zda současné učebnice odpovídají požadavkům uvedených v kurikulárních dokumentech. Na základě rešerše byly vytvořeny učební texty, materiály a učební úlohy s tématy, která nejsou v současných učebnicích plně pokryty a odráží aktuální stav vědy a techniky. Vybrané úlohy byly hodnoceny středoškolskými učiteli prostřednictvím dotazníkového šetření (prostřednictvím internetu), kde se učitelé vyjádřili i k výuce témat radioaktivita a f-prvky na středních školách. Tytéž učební úlohy byly zadány k vyřešení studentům gymnázia. Výsledky z internetového šetření i výsledky od studentů byly využity k úpravě úloh do konečné podoby.
This master's degree thesis, called Nuclear Chemistry and Chemistry of f-Elements in Chemistry Curriculum at Secondary Schools, conducts a research of the most commonly used high school textbooks. Within the textbook research, topics such as atomic nucleus composition, radioactivity, and f-elements were studied in order to evaluate to what extent contemporary textbooks meet to the curriculum requirements. Based on the textbook research, the new teaching texts, materials, and teaching tasks including the uncovered themes were created. Selected teaching tasks were evaluated by high school teachers. Within this pool, the teachers also answered questions concerning teaching topics of radioactivity and chemistry of f-elements at high schools. The same tasks were solved and evaluated by high school students as well. The results of both teacher and student surveys were used for the final modification of the tasks.