Zobrazit minimální záznam

Vybraná předložková skupina jako polyfunkční prostředek vyjádření syntaktických funkcí a sémantických významů (předložka za s akuzativem substantiv)
dc.creatorHrstková, Klára
dc.date.accessioned2017-03-30T17:36:08Z
dc.date.available2017-03-30T17:36:08Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/7839
dc.description.abstractNa příkladu předložkové skupiny tvořené předložkou za a substantivem v akuzativu se zabýváme otázkou adekvátního rozlišení advcrbiálních syntaktických funkcí vyjádřených morfologicky homonymní formou. Polyfunkčnost analyzované formy jsme demonstrovali nejprve na motivačních příkladech, posléze shrnutím jejích popisů v nejvýznamnějších syntaxích češtiny a dalších dílčích pracích. Zjistili jsme, že typologie relevantních druhů příslovečných určení je v mnoha místech rozkolísaná. Z analytické roviny Pražského závislostního korpusu jsme získali soubor dat, čítající 1591 výskytů zvolené formy. Pro podrobnou analýzu jsme použili 548 výskytů. Svá pozorování jsme konfrontovali s poznatky shromážděnými z odborné literatury. Výsledně jsme popsali celkem jedenáct významových druhů příslovečného určení, které forma za + 4 vyjadřuje. Co nejpřesnějším vymezením jsme se snažili odstranit dosavadní nejednotnost v typologii. V některých případech navrhujeme oddělení nového druhu příslovečného určení - určení reprezentace, určení protihodnoty - nebo nového významového podtypu - určené ústupku. V případě příslovečného určení času navrhujeme upravit rozdělení do podtypů. Pro všechny popsané druhy a podtypy příslovečného určení, s výjimkou určení míry a zřetele, zastoupenými v našem souboru dat malým množstvím výskytů, jsme...cs_CZ
dc.description.abstractWe selected a prepositional group consisting of the preposition za and of a substantive in an accusative form as an example to deal with the task of distinguishing between different adverbial syntactical functions expressed by a morphologically homonymous form. First, we demonstrated the multifunctionality of the analysed form on some motivation examples and summed up the description of the form in the most substantial syntaxes of Czech language and in other related works. We realised that the typology of relevant adverbials is inconsistent in many points. Secondly, we acquired a data set of 1591 occurrences of the selected form from the Prague Dependency Trcebank and we used 548 of them for our detailed analysis. We compared our observations with the information collected from the related works and we described eleven adverbial types with different meanings presented by the form za + accusative. Providing as accurate definitions as possible, we made an effort to eliminate existing inconsistency in the adverbial typology. We suggested establishing new adverbial types in some cases - adverbial of representation, adverbial of countervalue - or to separate a new subtype - adverbial of compromise. We also suggested some modifications of the temporal adverbial subtypes system. Finally, we formulated automatic,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVybraná předložková skupina jako polyfunkční prostředek vyjádření syntaktických funkcí a sémantických významů (předložka za s akuzativem substantiv)cs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-09-05
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId152866
dc.title.translatedVybraná předložková skupina jako polyfunkční prostředek vyjádření syntaktických funkcí a sémantických významů (předložka za s akuzativem substantiv)en_US
dc.contributor.refereeJanovec, Ladislav
dc.identifier.aleph000519018
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNa příkladu předložkové skupiny tvořené předložkou za a substantivem v akuzativu se zabýváme otázkou adekvátního rozlišení advcrbiálních syntaktických funkcí vyjádřených morfologicky homonymní formou. Polyfunkčnost analyzované formy jsme demonstrovali nejprve na motivačních příkladech, posléze shrnutím jejích popisů v nejvýznamnějších syntaxích češtiny a dalších dílčích pracích. Zjistili jsme, že typologie relevantních druhů příslovečných určení je v mnoha místech rozkolísaná. Z analytické roviny Pražského závislostního korpusu jsme získali soubor dat, čítající 1591 výskytů zvolené formy. Pro podrobnou analýzu jsme použili 548 výskytů. Svá pozorování jsme konfrontovali s poznatky shromážděnými z odborné literatury. Výsledně jsme popsali celkem jedenáct významových druhů příslovečného určení, které forma za + 4 vyjadřuje. Co nejpřesnějším vymezením jsme se snažili odstranit dosavadní nejednotnost v typologii. V některých případech navrhujeme oddělení nového druhu příslovečného určení - určení reprezentace, určení protihodnoty - nebo nového významového podtypu - určené ústupku. V případě příslovečného určení času navrhujeme upravit rozdělení do podtypů. Pro všechny popsané druhy a podtypy příslovečného určení, s výjimkou určení míry a zřetele, zastoupenými v našem souboru dat malým množstvím výskytů, jsme...cs_CZ
uk.abstract.enWe selected a prepositional group consisting of the preposition za and of a substantive in an accusative form as an example to deal with the task of distinguishing between different adverbial syntactical functions expressed by a morphologically homonymous form. First, we demonstrated the multifunctionality of the analysed form on some motivation examples and summed up the description of the form in the most substantial syntaxes of Czech language and in other related works. We realised that the typology of relevant adverbials is inconsistent in many points. Secondly, we acquired a data set of 1591 occurrences of the selected form from the Prague Dependency Trcebank and we used 548 of them for our detailed analysis. We compared our observations with the information collected from the related works and we described eleven adverbial types with different meanings presented by the form za + accusative. Providing as accurate definitions as possible, we made an effort to eliminate existing inconsistency in the adverbial typology. We suggested establishing new adverbial types in some cases - adverbial of representation, adverbial of countervalue - or to separate a new subtype - adverbial of compromise. We also suggested some modifications of the temporal adverbial subtypes system. Finally, we formulated automatic,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
dc.identifier.lisID990005190180106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV