Podnikatelská etika ve farmaceutických firmách
Business Ethics in Pharmaceutical Companies
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79085Identifikátory
SIS: 141620
Kolekce
- Kvalifikační práce [6673]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dohnal, František
Fakulta / součást
Farmaceutická fakulta v Hradci Králové
Obor
Farmacie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální a klinické farmacie
Datum obhajoby
22. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Farmaceutická fakulta v Hradci KrálovéJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
etika ve zdravotnictví, etika v podnikání, etický kodex, společenská odpovědnost firemKlíčová slova (anglicky)
ethics in healthcare, business ethics, code of ethics, corporate social responsibilityTato diplomová práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část podává přehled základních pojmů souvisejících s etikou a podnikatelskou etikou. Dále popisuje podnikatelskou etiku a etické nástroje a metody tvořící etický program podniku. V praktické části pak analyzuje etické programy farmaceutických firem v České republice, využití jednotlivých nástrojů a metod, včetně jejich implementace do podnikových činností. K získání dat bylo využito dotazníkové šetření mezi farmaceutickými firmami. Vytvořený dotazník se zaměřoval na subjektivní vnímání etiky, obecné znalosti z oblasti podnikatelské etiky a na konkrétní etický program v dané firmě. Tento průzkum byl průzkumem pilotním a může sloužit jako podklad pro další studie. Výsledky naznačují nedokonalou komplexnost etických programů firem a nedostatky zejména ve využití organizačních struktur na podporu etiky, monitoringu a reportování a také analýzy stakeholderů. Klíčová slova: etika, podnikatelská etika, farmacie, farmaceutické firmy, Česká republika
The diploma thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part gives a general overview of the basic terms related to the ethics and the business ethics. It also describes business ethics and ethical tools and methods constituting ethics programme of the company. In the practical part it analyzes ethics programme of the farmaceutical companies in the Czech Republic, their using of the ethical tools and methods including their implementation into the daily practice. It uses questionnaires to obtain the data. Created questionnaire is focused on the subjective perception of ethics, the knowledge of the business ethics and the detailed ethics programme in the company. This survey serves as pilot study and it can be used for other researches. The results indicate insufficient complexity of ethics programme of pharmaceutical companies and deficiences especially in the ethical organizational structure to support ethics, in the monitoring and reporting and in the stakeholder analysis. Key words: ethics, business ethics, pharmacy, pharmaceutical companies, Czech Republic