Kritická mediální pedagogika - teoretická východiska a přínos pro mediální výchovu
Critical media pedagogy - theoretical underpinning and contribution to media education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80008Identifikátory
SIS: 104077
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlík, Radomír
Kartous, Bohumil
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
kritická teorie, kritická mediální pedagogika, mediální gramotnost, kritická pedagogika, média, ideologie, diskurs, moc, symbolická moc, věděníKlíčová slova (anglicky)
critical theory, critical media pedagogy, media literacy, critical pedagogy, media, ideology, discourse, power, symbolic power, knowledgeKritická mediální pedagogika - teoretická východiska a přínos pro mediální výchovu Disertační práce Mgr. Petr Valenta Klíčová slova kritická teorie, kritická mediální pedagogika, mediální gramotnost, kritická pedagogika, média, ideologie, diskurs, moc, symbolická moc, vědění Abstrakt Teoretická disertační práce v úvodu analyzuje problémy tradičního modelu mediální výchovy a odvozuje je od orientace mediální výchovy na dominantní paradigma výzkumu mediálních účinků v mediálních studiích. Z této výzkumné tradice si mediální výchova vypůjčuje představu přímých a potenciálně negativních účinků médií, okolo které organizuje vlastní mediálně pedagogickou praxi. Teoretická závislost na mediálních studiích a dominance konceptu účinků médií vede mediální výchovu k protekcionismu a normativitě, která se projevuje v direktivním nastolení vědění, dovedností a hodnot, které si mají žáci osvojit. To problematizuje úsilí o rozvoj kritického myšlení o médiích jako myšlení nezávislého na vědění zprostředkovaném sociálními autoritami. Mediální výchova tak potenciálně reprodukuje dominantní mody vědění o médiích a společnosti, aniž by je odhalovala jako sociální konstrukt. V další části proto disertační práce předkládá teoretická východiska pro změnu paradigmatu mediální výchovy tak, aby se stala více kritickou a...
Critical media pedagogy - theoretical underpinnigs and contribution to media education Dissertation Mgr. Petr Valenta Keywords critical theory, critical media pedagogy, media literacy, critical pedagogy, media, ideology, discourse, power, symbolic power, knowledge Abstract The theoretical dissertation analyzes the traditional media education model issues, which derives from the orientation of media literacy on the dominant paradigm of media effects research in media studies. Media education takes the "media effects concept" and uses it to organize its own teaching practice. Theoretical dependence on media studies and the concept media effects leads media education to protectionism and normativity, which is reflected in the directive establishment of knowledge, skills and values pupils may acquire. This situation has negative effect on efforts of developing critical media thinking as independent on social authorities. Moreover, media education potentially reproduces the dominant modes of knowledge about media and society, without revealing them as social constructions. The theoretical basis for changing the paradigm of media education to become more critical and transformative practice able to form the student's personality as an autonomous, critical- thinking and committed citizen is presented in the second...