Zobrazit minimální záznam

Critical media pedagogy - theoretical underpinning and contribution to media education
dc.contributor.advisorSak, Petr
dc.creatorValenta, Petr
dc.date.accessioned2024-08-08T08:52:54Z
dc.date.available2024-08-08T08:52:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/80008
dc.description.abstractKritická mediální pedagogika - teoretická východiska a přínos pro mediální výchovu Disertační práce Mgr. Petr Valenta Klíčová slova kritická teorie, kritická mediální pedagogika, mediální gramotnost, kritická pedagogika, média, ideologie, diskurs, moc, symbolická moc, vědění Abstrakt Teoretická disertační práce v úvodu analyzuje problémy tradičního modelu mediální výchovy a odvozuje je od orientace mediální výchovy na dominantní paradigma výzkumu mediálních účinků v mediálních studiích. Z této výzkumné tradice si mediální výchova vypůjčuje představu přímých a potenciálně negativních účinků médií, okolo které organizuje vlastní mediálně pedagogickou praxi. Teoretická závislost na mediálních studiích a dominance konceptu účinků médií vede mediální výchovu k protekcionismu a normativitě, která se projevuje v direktivním nastolení vědění, dovedností a hodnot, které si mají žáci osvojit. To problematizuje úsilí o rozvoj kritického myšlení o médiích jako myšlení nezávislého na vědění zprostředkovaném sociálními autoritami. Mediální výchova tak potenciálně reprodukuje dominantní mody vědění o médiích a společnosti, aniž by je odhalovala jako sociální konstrukt. V další části proto disertační práce předkládá teoretická východiska pro změnu paradigmatu mediální výchovy tak, aby se stala více kritickou a...cs_CZ
dc.description.abstractCritical media pedagogy - theoretical underpinnigs and contribution to media education Dissertation Mgr. Petr Valenta Keywords critical theory, critical media pedagogy, media literacy, critical pedagogy, media, ideology, discourse, power, symbolic power, knowledge Abstract The theoretical dissertation analyzes the traditional media education model issues, which derives from the orientation of media literacy on the dominant paradigm of media effects research in media studies. Media education takes the "media effects concept" and uses it to organize its own teaching practice. Theoretical dependence on media studies and the concept media effects leads media education to protectionism and normativity, which is reflected in the directive establishment of knowledge, skills and values pupils may acquire. This situation has negative effect on efforts of developing critical media thinking as independent on social authorities. Moreover, media education potentially reproduces the dominant modes of knowledge about media and society, without revealing them as social constructions. The theoretical basis for changing the paradigm of media education to become more critical and transformative practice able to form the student's personality as an autonomous, critical- thinking and committed citizen is presented in the second...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkritická teoriecs_CZ
dc.subjectkritická mediální pedagogikacs_CZ
dc.subjectmediální gramotnostcs_CZ
dc.subjectkritická pedagogikacs_CZ
dc.subjectmédiacs_CZ
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.subjectdiskurscs_CZ
dc.subjectmoccs_CZ
dc.subjectsymbolická moccs_CZ
dc.subjectvěděnícs_CZ
dc.subjectcritical theoryen_US
dc.subjectcritical media pedagogyen_US
dc.subjectmedia literacyen_US
dc.subjectcritical pedagogyen_US
dc.subjectmediaen_US
dc.subjectideologyen_US
dc.subjectdiscourseen_US
dc.subjectpoweren_US
dc.subjectsymbolic poweren_US
dc.subjectknowledgeen_US
dc.titleKritická mediální pedagogika - teoretická východiska a přínos pro mediální výchovucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-08
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId104077
dc.title.translatedCritical media pedagogy - theoretical underpinning and contribution to media educationen_US
dc.contributor.refereeHavlík, Radomír
dc.contributor.refereeKartous, Bohumil
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csKritická mediální pedagogika - teoretická východiska a přínos pro mediální výchovu Disertační práce Mgr. Petr Valenta Klíčová slova kritická teorie, kritická mediální pedagogika, mediální gramotnost, kritická pedagogika, média, ideologie, diskurs, moc, symbolická moc, vědění Abstrakt Teoretická disertační práce v úvodu analyzuje problémy tradičního modelu mediální výchovy a odvozuje je od orientace mediální výchovy na dominantní paradigma výzkumu mediálních účinků v mediálních studiích. Z této výzkumné tradice si mediální výchova vypůjčuje představu přímých a potenciálně negativních účinků médií, okolo které organizuje vlastní mediálně pedagogickou praxi. Teoretická závislost na mediálních studiích a dominance konceptu účinků médií vede mediální výchovu k protekcionismu a normativitě, která se projevuje v direktivním nastolení vědění, dovedností a hodnot, které si mají žáci osvojit. To problematizuje úsilí o rozvoj kritického myšlení o médiích jako myšlení nezávislého na vědění zprostředkovaném sociálními autoritami. Mediální výchova tak potenciálně reprodukuje dominantní mody vědění o médiích a společnosti, aniž by je odhalovala jako sociální konstrukt. V další části proto disertační práce předkládá teoretická východiska pro změnu paradigmatu mediální výchovy tak, aby se stala více kritickou a...cs_CZ
uk.abstract.enCritical media pedagogy - theoretical underpinnigs and contribution to media education Dissertation Mgr. Petr Valenta Keywords critical theory, critical media pedagogy, media literacy, critical pedagogy, media, ideology, discourse, power, symbolic power, knowledge Abstract The theoretical dissertation analyzes the traditional media education model issues, which derives from the orientation of media literacy on the dominant paradigm of media effects research in media studies. Media education takes the "media effects concept" and uses it to organize its own teaching practice. Theoretical dependence on media studies and the concept media effects leads media education to protectionism and normativity, which is reflected in the directive establishment of knowledge, skills and values pupils may acquire. This situation has negative effect on efforts of developing critical media thinking as independent on social authorities. Moreover, media education potentially reproduces the dominant modes of knowledge about media and society, without revealing them as social constructions. The theoretical basis for changing the paradigm of media education to become more critical and transformative practice able to form the student's personality as an autonomous, critical- thinking and committed citizen is presented in the second...en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonThe annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.en
uk.embargo.reasonPřílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.cs
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990021024930106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV