Étienne Decroux (1898-1991)« Portrait du mime en sculpteur » Figures du corps au croisement des arts du spectacle et des arts plastiques
Étienne Decroux (1898-1991): "The Portrait of a Mime as a Sculptor". The Portrayal of a Body at the Intersection of Scenic and Fine Arts
Étienne Decroux (1898-1991): "Portrét mima jako sochaře". Zobrazení těla průsečíku scénického a výtvarného umění
dizertační práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/81392/thumbnail.png?sequence=10&isAllowed=y)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81392Identifikátory
SIS: 101987
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Coëllier, Sylvie
de Marinis, Marco
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
26. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Francouzština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Étienne Decroux, mim, tělo, pohyb, sochařství, maska, nadloutka, fotografie, Auguste Rodin, Edward Gordon CraigKlíčová slova (anglicky)
Etienne Decroux, mime, movement, sculpture, mask, uber-marionnette, photography, Auguste Rodin, Edward Gordon Craig1 Petra Kolářová Étienne Decroux (1898 1991) : « Portrét mima jako sochaře » Zobrazení těla na průsečíku scénického a výtvarného umění Abstrakt : Disertační práce se zabývá osobností Étienna Decroux, tvůrce projektu tělesného mima (mime corporel). Jejím cílem je dokázat, že se Decroux inspiroval divadlem i výtvarným uměním k vytvoření koncepce tzv. "pohyblivé sochy" (statuaire mobile). Z divadla přebral koncept masky Jacquesa Copeau a koncept nadloutky Edwarda Gordona Craiga, aby je převedl přímo na tělo. Ze sochařství přejímal formule patosu, zejména se inspiroval dílem Augusta Rodina a jeho koncepcí tělesné figury. Decroux pojímal tělo jako sérii obrazů, které se odvíjejí před divákem. Ve spolupráci s fotografem Étiennem Bertrandem Weillem, který dokumentoval jeho představení, vytvářel ikonografický soubor, jenž zobrazuje mimovo tělo v pohybu. Na druhou stranu chápal tělo jako materiál, který mim modeluje jako sochař. Decroux se ztotožňoval s ...
Petra Kolářová Étienne Decroux (1898 1991) : "The Portrait of a Mime as a Sculptor" The Portrayal of a Body at the Intersection of Scenic and Fine Arts Summary : The thesis main subject is Etienne Decroux, the father of corporeal mime. The main objective is to show that Decroux draws on both theatre and sculpture, thus conceiving his art of mime as the mobile statuary. On the one hand, he takes up the concept of mask put forward by Jacques Copeau and Edward Gordon Craig's uber marionnette, transposing both concepts directly to the body. On the other hand, he embodies the pathos formulas observed in the statues. Decroux was heavily inspired by Augustus Rodin's sculptures in order to represent the body on stage. Moreover, Decroux conceives the body as a series of images which unfold before the audience. Working along with Etienne Bertrand Weill who photographs his shows, he creates a relevant source of iconography of the ...