Étienne Decroux (1898-1991)« Portrait du mime en sculpteur » Figures du corps au croisement des arts du spectacle et des arts plastiques
Étienne Decroux (1898-1991): "The Portrait of a Mime as a Sculptor". The Portrayal of a Body at the Intersection of Scenic and Fine Arts
Étienne Decroux (1898-1991): "Portrét mima jako sochaře". Zobrazení těla průsečíku scénického a výtvarného umění
dissertation thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/81392/thumbnail.png?sequence=10&isAllowed=y)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81392Identifiers
Study Information System: 101987
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Coëllier, Sylvie
de Marinis, Marco
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Visual Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
26. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
French
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Étienne Decroux, mim, tělo, pohyb, sochařství, maska, nadloutka, fotografie, Auguste Rodin, Edward Gordon CraigKeywords (English)
Etienne Decroux, mime, movement, sculpture, mask, uber-marionnette, photography, Auguste Rodin, Edward Gordon Craig1 Petra Kolářová Étienne Decroux (1898 1991) : « Portrét mima jako sochaře » Zobrazení těla na průsečíku scénického a výtvarného umění Abstrakt : Disertační práce se zabývá osobností Étienna Decroux, tvůrce projektu tělesného mima (mime corporel). Jejím cílem je dokázat, že se Decroux inspiroval divadlem i výtvarným uměním k vytvoření koncepce tzv. "pohyblivé sochy" (statuaire mobile). Z divadla přebral koncept masky Jacquesa Copeau a koncept nadloutky Edwarda Gordona Craiga, aby je převedl přímo na tělo. Ze sochařství přejímal formule patosu, zejména se inspiroval dílem Augusta Rodina a jeho koncepcí tělesné figury. Decroux pojímal tělo jako sérii obrazů, které se odvíjejí před divákem. Ve spolupráci s fotografem Étiennem Bertrandem Weillem, který dokumentoval jeho představení, vytvářel ikonografický soubor, jenž zobrazuje mimovo tělo v pohybu. Na druhou stranu chápal tělo jako materiál, který mim modeluje jako sochař. Decroux se ztotožňoval s ...
Petra Kolářová Étienne Decroux (1898 1991) : "The Portrait of a Mime as a Sculptor" The Portrayal of a Body at the Intersection of Scenic and Fine Arts Summary : The thesis main subject is Etienne Decroux, the father of corporeal mime. The main objective is to show that Decroux draws on both theatre and sculpture, thus conceiving his art of mime as the mobile statuary. On the one hand, he takes up the concept of mask put forward by Jacques Copeau and Edward Gordon Craig's uber marionnette, transposing both concepts directly to the body. On the other hand, he embodies the pathos formulas observed in the statues. Decroux was heavily inspired by Augustus Rodin's sculptures in order to represent the body on stage. Moreover, Decroux conceives the body as a series of images which unfold before the audience. Working along with Etienne Bertrand Weill who photographs his shows, he creates a relevant source of iconography of the ...