Zobrazit minimální záznam

Taxes to Caesar Mt 22,15-29
dc.contributor.advisorMrázek, Jiří
dc.creatorJinková, Noemi
dc.date.accessioned2017-06-02T08:37:26Z
dc.date.available2017-06-02T08:37:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/83446
dc.description.abstractJe na základě Kristových slov z Mt 22,21 povinností křesťana platit daň? Odpověď na nejčastěji kladenou otázku týkající se textu perikopy Mt 22,15-22 má přinést i tato bakalářská práce. Vedle klasické historicko-kritické metody používá však k dosažení svého cíle ještě metodu méně standardní, totiž dramatizaci příběhu. Díky vizualizaci textu se mohou vynořit před oči méně zřetelné a zřídka povšimnuté skutečnosti. V tomto případě jsou jimi také kostýmy, které zahrnují liturgické předměty: modlitební řemínky uvázané na čela a ruce aktérů. Připomenou nám, že Ježíš vedle Božího obrazu hovoří také o Božím jménu, a posunou smysl Ježíšových slov z řádu stvoření - každý člověk byl stvořen k obrazu Božímu - k řádu vyvolení - Stvořitel si vyvolil za svůj národ Izrael. Zde ovšem dochází k transformaci právě v osobě Ježíše zodpovídajícího záludnou otázku. Z vyvoleného národa vzešel, aby vyvolení samo rozšířil návratem ke Stvořiteli. Tato struktura postupné koncentrace a následného uvolnění se ostatně objevuje i na jiných místech zkoumaného textu, resp. celého Matoušova evangelia. V prvním případě se jedná o Ježíšovo sevření jinými lidmi a poté jeho propuštění, v druhém případě o svinutí linearity času Ježíšova pozemského příběhu do jediného roku, který se následně rozvíjí v opakujících oslavách roku církevního. Ohnisko...cs_CZ
dc.description.abstractDo Jesus's words in Mt 22,21 mean that Christians are obliged to pay taxes? This thesis aims to answer the question mostly asked in the context of Mt 22,15-22, using not only a historical-critical method but also a dramatization of the narrative. It presupposes that the visualization of the text can bring insights that usually remain hidden. One important visual hint to the right meaning of the text is the costumes. They include liturgical straps, tfilin, which remind us that Jesus speaks - in an analogy with the Roman coin - not only about man as a God's image, but also about God's signature on a man. We see that Jesus's words proceed from the level of Creation - everybody was created into God's image - to the level of Election. God elected Israel to be his people. But in the Gospel, this at the same time is the point of transformation. Jesus himself, being asked a very tricky question, is the point of transformation. Being one of Israelites, he came to extend the election to all people again. The structure of concentration and consequent extension or release appears also in other contexts of the Gospel of Matthew. We see Jesus being socially captured and again released by other people or the linearity of the time of Jesus's earthly narrative being concentrated into one single year and consequently evolved...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakultacs_CZ
dc.subjecttvářcs_CZ
dc.subjectobrazcs_CZ
dc.subjectnápiscs_CZ
dc.subjectpravdacs_CZ
dc.subjectspravedlnostcs_CZ
dc.subjectfaceen_US
dc.subjectimageen_US
dc.subjectinscriptionen_US
dc.subjecttruthen_US
dc.subjectjusticeen_US
dc.titleDaň císaři Mt 22,15-29cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-14
dc.description.departmentDepartment of New Testament Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra Nového zákonacs_CZ
dc.description.facultyEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyProtestant Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId145437
dc.title.translatedTaxes to Caesar Mt 22,15-29en_US
dc.contributor.refereeRoskovec, Jan
dc.identifier.aleph002027321
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEvangelická teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineProtestant Theologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
thesis.degree.programTheologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csEvangelická teologická fakulta::Katedra Nového zákonacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enProtestant Theological Faculty::Department of New Testament Studiesen_US
uk.faculty-name.csEvangelická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enProtestant Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csETFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEvangelická teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enProtestant Theologyen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csJe na základě Kristových slov z Mt 22,21 povinností křesťana platit daň? Odpověď na nejčastěji kladenou otázku týkající se textu perikopy Mt 22,15-22 má přinést i tato bakalářská práce. Vedle klasické historicko-kritické metody používá však k dosažení svého cíle ještě metodu méně standardní, totiž dramatizaci příběhu. Díky vizualizaci textu se mohou vynořit před oči méně zřetelné a zřídka povšimnuté skutečnosti. V tomto případě jsou jimi také kostýmy, které zahrnují liturgické předměty: modlitební řemínky uvázané na čela a ruce aktérů. Připomenou nám, že Ježíš vedle Božího obrazu hovoří také o Božím jménu, a posunou smysl Ježíšových slov z řádu stvoření - každý člověk byl stvořen k obrazu Božímu - k řádu vyvolení - Stvořitel si vyvolil za svůj národ Izrael. Zde ovšem dochází k transformaci právě v osobě Ježíše zodpovídajícího záludnou otázku. Z vyvoleného národa vzešel, aby vyvolení samo rozšířil návratem ke Stvořiteli. Tato struktura postupné koncentrace a následného uvolnění se ostatně objevuje i na jiných místech zkoumaného textu, resp. celého Matoušova evangelia. V prvním případě se jedná o Ježíšovo sevření jinými lidmi a poté jeho propuštění, v druhém případě o svinutí linearity času Ježíšova pozemského příběhu do jediného roku, který se následně rozvíjí v opakujících oslavách roku církevního. Ohnisko...cs_CZ
uk.abstract.enDo Jesus's words in Mt 22,21 mean that Christians are obliged to pay taxes? This thesis aims to answer the question mostly asked in the context of Mt 22,15-22, using not only a historical-critical method but also a dramatization of the narrative. It presupposes that the visualization of the text can bring insights that usually remain hidden. One important visual hint to the right meaning of the text is the costumes. They include liturgical straps, tfilin, which remind us that Jesus speaks - in an analogy with the Roman coin - not only about man as a God's image, but also about God's signature on a man. We see that Jesus's words proceed from the level of Creation - everybody was created into God's image - to the level of Election. God elected Israel to be his people. But in the Gospel, this at the same time is the point of transformation. Jesus himself, being asked a very tricky question, is the point of transformation. Being one of Israelites, he came to extend the election to all people again. The structure of concentration and consequent extension or release appears also in other contexts of the Gospel of Matthew. We see Jesus being socially captured and again released by other people or the linearity of the time of Jesus's earthly narrative being concentrated into one single year and consequently evolved...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Katedra Nového zákonacs_CZ
dc.identifier.lisID990020273210106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV