Rozvíjení profesních kompetencí učitele
Development of teachers proffesional competencies
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83793Identifikátory
SIS: 104528
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slavík, Jan
Novotová, Jitka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
kompetence, profesní kompetence učitele, standard učitelské profese, výzkum profesních kompetencí, diagnostická kompetence, profesní připrava učitelůKlíčová slova (anglicky)
competence, professional competence of teachers, standard of teaching profession, research ofprofessional competencies, diagnostic competence, teacher training(česky) Rozvoj profesních kompetencí učitele Cílem předložené disertační práce je analyzovat potřebu rozvoje vybrané kompetence a navrhnout systém opatření a metod pro podporu jejího rozvoje v pregraduální přípravě budoucích učitelů. V teoretické části práce jsou prezentovány aktuální poznatky vztahující se k otázkám profesionalizace učitelů a rozvoje jejich profesních kompetencí. Klíčové jsou pro nás studie věnované standardizaci profese učitele a stanovení rámce profesních kvalit, kterými má být vybaven učitel na počátku svého profesního působení a v jeho průběhu. Na základě empirických studií, o které se v práci opíráme, byla diagnostická kompetence označena jako kompetence, ve které začínající učitelé cítí největší handicap ve své profesní připravenosti. Proto je v disertační práci této kompetenci věnována zvýšená pozornost a byla vybrána k provedení výzkumného šetření. Empirická část práce je zaměřena na analýzu potřeb rozvoje diagnostické kompetence učitelů základních a středních škol. Cíl výzkumné části byl zpřesněn formulací výzkumných otázek. Empirrická část se opírá o provedení smíšeného výzkumu, kde propojuje metody kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Využito bylo techniky dotazníkového šetření pro učitele a studenty Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni,...
1 Abstract (in English): Development of proffesional competencies The aim of the dissertation thesis is to analyze the needs of development of selected competence and to design a system of measures and methods to support its development in the undergraduate training of future teachers. The theoretical part of this thesis presents current knowledge regarding the issues of professionalisation of teachers and the development of their professional skills. Crucial for this thesis are studies on the standardization of the teaching profession and establishing a framework of professional qualities that the teacher should be equipped with at the beginning and also during his prefessional carrier. Based on empirical studies, the diagnostic competence was identified as the competence in which the trainee teachers feel the greatest handicap in his professional preparedness. Therefore, in this thesis, an extra attention is payed to this competence. The empirical part of this thesis is focused on analysis of needs of diagnostic competence of teachers in primary and secondary schools. The target of the research was made more accurate by formulation of research questions. The empirical part is based on the realization of miscellaneous research where methods of qualitative and quantitative research were combined. The...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Osobnostní a sociální kompetence lékaře-porodníka a možnosti jejich rozvoje
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOEmrová, Lenka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2. 3. 2022Disertační práce je zaměřena na analýzu a popis osobnostních a sociálních kompetencí lékaře-porodníka, které jsou očekávány, ale stále se nevěnuje dostatek pozornosti jejich definování, rozvíjení a vytváření podmínek pro ... -
Vybrané aktivizační metody práce s textem v multikulturní výchově
Výsledek obhajoby: OBHÁJENONouzáková, Barbora (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 19. 1. 2021Tato práce se zabývá aktivizačními metodami v multikulturní výchově. Pozornost je zaměřena zejména na práci s textem. Teoretická část se proto věnuje multikulturní výchově, čtení, textu a základním pojmům, které se k nim ... -
Osobnostní, odborné a sociální kvality projektového manažera
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOZobačová, Denisa (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 27. 5. 2013Diplomová práce je rozdělena na dvě základní části. První z nich se věnuje osobnostním, sociálním a odborných znalostem projektového manažera a druhá mapuje výuku soft skills na vysokých školách s oborem Informační studia ...