Využití didaktických metod při edukaci pacientů
The use of teaching methods in patient education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85589Identifikátory
SIS: 178116
Kolekce
- Kvalifikační práce [1780]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nikodemová, Hana
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Všeobecná sestra
Katedra / ústav / klinika
Ústav ošetřovatelství
Datum obhajoby
6. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Didaktika, Edukace, Pacient, Metoda, Výuka, SestraKlíčová slova (anglicky)
Didactics, Education, Patient, Method, Teaching, NurseV této bakalářské práci na téma "Využití didaktických metod při edukaci pacientů" se zabýváme didaktickými metodami a jejich využitím sestrami při edukaci pacientů. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část popisuje didaktiku, edukaci v ošetřovatelství a dále vybrané didaktické metody a jejich využití. Obsahem jsou i didaktické a edukační zásady, které je potřeba dodržovat při používání vybraných metod. Empirická část popisuje dotazníkové šetření, které probíhalo na interních a chirurgických lůžkových odděleních. Skupinu respondentů tvoří sestry a zdravotničtí asistenti z Fakultní nemocnice v Motole a z Oblastní nemocnice v Příbrami. Celkem byly zpracovány odpovědi 94 (100 %) respondentů. V úvodní části dotazníku jsme zjišťovali obecná data jako je věk, pohlaví, dosažené vzdělání, počet let v praxi, pracovní obor a typ nemocnice. Druhá část je zaměřena na využití didaktických metod sestrami a vlastní názor na obtížnost jejich využití. Naším záměrem bylo provést primární sběr dat a jejich následnou analýzu. Zpracováním a porovnáním dat s jinými výzkumy nebyly zjištěny zásadní rozdíly ve vybraných odpovědích. Potvrdily se výsledky, které byly zjištěny ve výzkumných šetřeních na podobné téma již dříve. Nebyl prokázán vznik statisticky významného vztahu u stanovených hypotéz....
In this bachelor's thesis "Application of didactic methods in patient education", we deal with the didactic methods used in patient education and their application by nurses. The paper consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part describes the didactics, education in nursing as well as selected didactic methods and their application. Also included are the didactic and educational principles which must be followed during the application of the chosen methods. The empirical part describes a questionnaire survey which was carried out at in- house and surgical inpatient wards. The group of respondents consisted of nurses and medical assistants from the University Hospital in Motol and the Regional Hospital in Příbram. A total of 94 responses were processed. In the opening part of the questionnaire we asked about general information like age, gender, educational attainment, years of work experience, field of work and type of hospital. The second part focuses on the application of didactic methods by nurses and their opinion on the difficulty of its application. Our goal was the primary collection of data and their subsequent analysis. After processing and comparing the data with other surveys, we didn't discover any major differences in the selected answers. The results...