Povídková tvorba Boženy Benešové
The Short Stories of Božena Benešová
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8675Identifikátory
SIS: 21563
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mocná, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
16. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Základní údaje: Markéta Čeřovská Povídky Boženy Benešové, Příbram, 71 stran Obsah: Centrem naší práce je povídková tvorba Boženy Benešové (1873- 1936). Tato autorka je v dnešní době již téměř neznámá a je neprávem opomíjená. Nikdy nezískala velkou čtenářskou pozornost, jelikož její díla jsou náročná a nelze je číst povrchně. Navázala na realismus a naturalismus, ale její texty jsou velmi moderní. Je autorkou psychologických próz, ve kterých se zabývá velkými etickými otázkami lidství a soustřeďuje se na existenciální problémy lidí. Její povídky nejvýrazněji reprezentují novoklasicismus v české literatuře. Tehdejší kritika považovala její dílo za příliš intelektuální a pro čtenáře nadměrně problematické. Naší prací se snažíme ukázat specifika povídek Benešové, jejich originálnost a přínos české próze počátku 20. století. Zabýváme se tématem, konstrukcí postav a výstavbou fikčního světa a zaměřujeme se především na naraci a vypravěčské postupy (vnitřní monolog, osobní vypravěč). Klíčová slova: novoklasicistní povídka, zkratka, dialog, okamžiky pravdy, vnitřní monolog, psychologická próza, existenciální krize, Benešová, narace, konstrukce postav, fikční světy
Základní údaje: Markéta Čeřovská Povídky Boženy Benešové, Příbram, 71 stran Obsah: Centrem naší práce je povídková tvorba Boženy Benešové (1873- 1936). Tato autorka je v dnešní době již téměř neznámá a je neprávem opomíjená. Nikdy nezískala velkou čtenářskou pozornost, jelikož její díla jsou náročná a nelze je číst povrchně. Navázala na realismus a naturalismus, ale její texty jsou velmi moderní. Je autorkou psychologických próz, ve kterých se zabývá velkými etickými otázkami lidství a soustřeďuje se na existenciální problémy lidí. Její povídky nejvýrazněji reprezentují novoklasicismus v české literatuře. Tehdejší kritika považovala její dílo za příliš intelektuální a pro čtenáře nadměrně problematické. Naší prací se snažíme ukázat specifika povídek Benešové, jejich originálnost a přínos české próze počátku 20. století. Zabýváme se tématem, konstrukcí postav a výstavbou fikčního světa a zaměřujeme se především na naraci a vypravěčské postupy (vnitřní monolog, osobní vypravěč). Klíčová slova: novoklasicistní povídka, zkratka, dialog, okamžiky pravdy, vnitřní monolog, psychologická próza, existenciální krize, Benešová, narace, konstrukce postav, fikční světy