Problematika levé ruky při hře na housle
The Problems of the Left-Handed when Playing the Violin
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8765Identifikátory
SIS: 21763
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubátová, Gabriela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
23. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce pojednává o problematice levé ruky při hře na housle. V úvodu zdůvodňuji výběr tohoto tématu a naznačuji směr, jímž se práce bude ubírat. Po stručném popisu vzniku a vzhledu houslí v první kapitole se věnuji postoji houslisty a držení houslí. Podtrhuji zde přirozenost a důležitost správných návyků od začátku hry. Ve třetí kapitole se zabývám funkcí levé ruky při držení houslí a rozličnými pohyby levé paže, ruky i prstů při hře. Další kapitola se týká intonace, o níž se zmiňuji nejen obecně, ale především z hlediska houslové hry. Následuje nejobsáhlejší část práce zaměřená na jednotlivé složky techniky levé ruky houslisty. Jejich popis doplňuji názory, metodickými přístupy a radami českých i zahraničních houslových pedagogů, které mě zaujaly při studiu literatury. Její seznam uvádím na konci práce. Psané slovo obohacuji o notové ukázky, fotografie a obrázky sloužící k lepšímu pochopení a dokreslení textu. V závěru se zpětně zamýšlím nad tvorbou této diplomové práce.
Diplomová práce pojednává o problematice levé ruky při hře na housle. V úvodu zdůvodňuji výběr tohoto tématu a naznačuji směr, jímž se práce bude ubírat. Po stručném popisu vzniku a vzhledu houslí v první kapitole se věnuji postoji houslisty a držení houslí. Podtrhuji zde přirozenost a důležitost správných návyků od začátku hry. Ve třetí kapitole se zabývám funkcí levé ruky při držení houslí a rozličnými pohyby levé paže, ruky i prstů při hře. Další kapitola se týká intonace, o níž se zmiňuji nejen obecně, ale především z hlediska houslové hry. Následuje nejobsáhlejší část práce zaměřená na jednotlivé složky techniky levé ruky houslisty. Jejich popis doplňuji názory, metodickými přístupy a radami českých i zahraničních houslových pedagogů, které mě zaujaly při studiu literatury. Její seznam uvádím na konci práce. Psané slovo obohacuji o notové ukázky, fotografie a obrázky sloužící k lepšímu pochopení a dokreslení textu. V závěru se zpětně zamýšlím nad tvorbou této diplomové práce.