Převody jednotek u žáků s lehkým mentálním postižením
Units of Physical Quantities and Slightly Mentally Disabled Pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9142Identifiers
Study Information System: 22547
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Kaslová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá převody jednotek fyzikálních veličin délka, hmotnost, objem a čas u žáků základních škol praktických, tedy převážně u žáků s lehkým mentálním postižením. V prvních kapitolách jsou tyto fyzikální veličiny charakterizovány, je v nich uvedeno, proč jsou převody jednotek pro žáky s lehkým mentálním postižením obtížné, a je poukázáno na nezastupitelnost osvojení převodů jednotek pro tuto skupinu žáků vzhledem k jejich budoucímu profesnímu uplatnění. V další části práce je popsán zrealizovaný výzkum zaměřený na ověření úrovně znalostí z převodů jednotek u skupiny žáků s lehkým mentálním postižením, a to jak teoretických znalostí, tak praktických. Na závěr je podán návrh na širší začlenění problematiky převodů jednotek do výuky na základní škole praktické.
The dissertation involves conversion of physical units of such physical quantities as length, weigth, volume, and time. The study is aimed at practical primary schools which means that most pupils are slightly mentally handicapped. The physical quantities are characterized in first chapters. It says why it is difficult for mentally handicapped children to convert physical units and how important it is for their future professions. Next part of this dissertation describes a research which has been carried out to check the pupils' knowledge both theoretical and practical to convert physical units. In the conclusion there is suggested to include this problem more widely into the educational system of practical primary schools.